Tällainen oli BMW:n ensimmäinen sähköauto – yli 40 vuotta sitten

BMW julkisti ensimmäisen sähköautonsa jo vuonna 1973. Sen mallinimi oli BMW 1602e.

BMW:n ensimmäinen sähköautoprojekti 1602e perusti tavalliseen perheautosarjaan.​
BMW:n ensimmäinen sähköautoprojekti 1602e perusti tavalliseen perheautosarjaan.​

Mitä toimintamatkaan tulee, sähköautot ovat edelleen eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta lapsenkengissään. Tekninen kehitys on kuitenkin edennyt viimeisten 40 vuoden kuluessa voimakkaasti, esimerkkeinä VW Golf E, BMW I3 tai BMW i8. Toisaalta esimerkiksi Detroit Electric -sähköautolla pystyi jo yli 100 vuotta sitten ajamaan 130 km, eräässä testissä yhdellä latauksella jopa 340 km.

On kiinnostavaa nähdä, millainen oli BMW:n ensimmäinen sähköautomalli vuodelta 1973, kokeellinen 1602e. SE näyttää ulospäin aivan tavalliselta sarjansa edustajalta.

BMW:llä testattiin vielä ennen vuotta 1973 sähköautoja, koska se vaikutti tärkeältä Yhdysvaltain kiristyvien päästömääräysten takia. Tämä koski ennen muuta Kaliforniaa.

Akut mahdollistivat 1602e:lle parhaimmillaan 60 kilometrin toimintamatkan.​
Akut mahdollistivat 1602e:lle parhaimmillaan 60 kilometrin toimintamatkan.​

BMW:n ensimmäinen sähköautoprojekti 1602e perusti tavalliseen perheautosarjaan, ja niitä rakennettiin kaksi kappaletta. Tekniikka oli sangen tavanomaista, sillä etupellin alle sullottiin ex-moottoritilaan paketti, joka koostui kahdestatoista sarjaan kytketystä lyijyakusta, jotka toimittivat virtaa Bosch-sähkömoottorille.

Tehoa sähkömoottorista saatiin 44 hevosvoimaa (32 kW). Akut mahdollistivat 60 kilometrin toimintamatkan. Pelkkä akkupaketti painoi kuitenkin noin 350 kiloa. Akku voitiin ladata tai korvata uudella.