Tällainen on Audi A6:n hybridiversio

Audilta tulee ensi kesään mennessä Suomeen uuden A6 porrasperän hybridiversio. Auto Bild Suomi pääsi koeajamaan A6 hybridin jo hyvissä ajoin Frankfurtissa, ennen varsinaisen tuotannon alkamista. Ulospäin auto ei eroa tavanomaisista versioista lainkaan.

Audilta tulee ensi kesään mennessä Suomeen uuden A6 porrasperän hybridiversio. Auto Bild Suomi pääsi koeajamaan A6 hybridin jo hyvissä ajoin Frankfurtissa, ennen varsinaisen tuotannon alkamista.

Ulospäin auto ei eroa tavanomaisista versioista lainkaan. Vain tavaratila on sisältä hieman pienempi, sillä kompakti litium-ioniakkupaketti on sijoitettu taka-akselin päälle. Sähkömoottorin teho on 33 kW (45 hv) ja vääntömomentti 211 Nm. Sähkömoottori sijaitsee moottorin ja 8-vaihteisen tiptronic- automaattivaihteiston välissä. Auto on etuvetoinen.

Autolla voi ajaa lyhyen matkaa suotuisissa olosuhteissa pelkästään sähkön voimalla. Hybridillä voi saavuttaa 100 km/t nopeuden pelkän sähkömoottorin avulla ja tasaisella 60 km/t nopeudella sen toimintasäde on 3 km. Kun akuston voimat ehtyvät, 211 hevosvoiman 2,0-litrainen TFSI-moottori hyrähtää keulalla avuksi. Alamäissä ja moottorijarrutuksissa liike-energia otetaan talteen akustoon. Akun voimaa voi tarvittaessa hyödyntää myös antamaan autolle kiihdytyksissä lisäpotkua.

Ajossa hybridi on hyvin miellyttävä kokemus, eron perusautoon huomaa lähinnä positiivisena hiljaisuutena sähköajossa. Parhaimmillaan auto kiihtyy paikaltaan 100 km/t nopeuteen 7,3 sekunnissa ja huippunopeus on 238 km/t. Keskimääräinen polttoaineen kulutus on 6,2 l/100 km ja CO2-päästöt 142 g/km.

Audi A6 Hybrid saadaan Suomeen ensi kesäksi. Hintaa Suomessa ei vielä ole julkistettu, mutta autoverottomissa maissa hinnaksi on arvioitu noin 56.000 euroa.

 

Teksti ja kuva: Harry Kuurio