Tällainen on uusi Mercedes-Benz SLC

Mercedes-Benzin uusi SLC jatkaa valmistajansa jo 20-vuotista pienten Roadster-mallien perinnettä. Edeltävää, vuonna 1996 ensiesiteltyä Mercedes-Benz SLK:ta on myyty yhteensä 670 000 kappaletta.

Uuden SLC:n luonteenomaisia piirteitä ovat pitkä, nuolenmuotoinen konepelti ja timanttikuvioinen jäähdyttimen säleikkö, joka on autossa vakiovaruste.

Uusi nimi SLC kertoo mallin läheisestä sukulaisuudesta Mercedes-Benzin C-sarjaan, josta myös iso osa sen teknisistä ratkaisuista on peräisin. Roadster-luokan molempiin päihin saadaan myyntiin lisää vaihtoehtoja: aloitusmalli SLC 180 ja toisaalta huippusuorituskykyinen Mercedes-AMG SLC 43.

”Vuonna 1996 Mercedes-Benz määritteli Roadster-luokan uudelleen innovatiivisella Vario-Roof -kattoratkaisullaan. Uudelleen ristityssä kompaktissa roadsterissamme yhdistyvät yhä ihanteellisella tavalla ajamisen intohimo ja puhdas järki. Malli viehättää sekä mieltä että sydäntä”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Ola Källenius luonnehtii.

Uuden SLC:n luonteenomaisia piirteitä ovat pitkä, nuolenmuotoinen konepelti ja timanttikuvioinen jäähdyttimen säleikkö, joka on autossa vakiovaruste. Valinnaisvarusteena saatavana on älykäs LED ILS-valojärjestelmä, joka sopeutuu kaikkiin ajo- ja valaistusolosuhteisiin kuten kääntymiseen sekä ajamiseen liikenneympyrässä tai moottoritiellä.

SLC:n katto avautuu ja sulkeutuu entistä nopeammin, ja kattoa voidaan käyttää vielä ajettaessa noin 40 kilometrin tuntinopeutta. Tavaratila on suurin tässä autoluokassa, peräti 335 litraa.

Urheilullinen 9G-Tronic -automaattivaihteisto on vakiovaruste SLC 250 d-, SLC 300- ja SLC 43 -malleissa. SLC 180:ssä ja SLC 200:ssa on vakiovarusteena 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto, mutta niihinkin 9G-Tronicin saa valinnaisvarusteena.

SLC:n Dynamic Select -valitsin tarjoaa kuljettajan käyttöön viisi ajotilaa: Comfort, Sport, Sport +, Eco ja Individual. Valittu ajotila vaikuttaa moottorin, vaihteiston, ohjauksen ja jousituksen toimintoihin siten, että kuljettajalla on joka hetki käytössä parhaalla mahdollisella tavalla kulloisiinkin ajo-olosuhteisiin reagoiva suorituskykyinen auto.

Dynamic Select on vakiovaruste SLC 300-, SLC 250- d sekä SLC 43 -malleissa. SLC 43:een saa lisäksi valinnaisvarusteena taka-akselin mekaanisen tasauspyörästön lukon, joka parantaa pitoa erityisen urheilullisessa ajossa.

SLC:n vakiovarusteisiin kuuluu aktiivinen jarruavustin, joka muissa Mercedes-Benz-malleissa tunnetaan CPA Plus -nimellä (Collision Prevention Assist Plus). Avustin varoittaa säädetyn turvavälin lyhentymisestä edellä ajavaan ja jarruttaa tarvittaessa täysin automaattisesti peräänajon estämiseksi.

Uuden Mercedes-Benz SLC-malliston hinnat vahvistetaan alkuvuodesta. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille keväällä 2016.