Tällainen on uusi Suzuki Jimny

Legendaarinen Suzuki Jimny siirtyy uuteen sukupolveen kunnioitettavassa 20 vuoden iässä. Tärkeät asiat säilyvät ennallaan, ja Jimny on jatkossakin aito maasturi, jossa on erillinen tikapuurunko ja alennusvaihde.

Suzuki Jimny
Suzuki Jimnyn kahdeksan väriä vaihtelevat viidakon vihreästä luontoon sointuvasta suojaväristä huomiota herättävään kineettiseen keltaiseen.

Jimnyn juuret ulottuvat vuoteen 1970, jolloin Suzuki esitteli ensimmäisenä autonvalmistajana nelivetoisen maasturin japanilaiseen kei-luokkaan. Auto nousi nopeasti suureen suosioon työkseen kätevää pientä maasturia tarvitsevien keskuudessa.

Vuonna 1981 esiteltiin Jimnyn toinen sukupolvi, jolloin auton muodot muuttuivat kulmikkaiksi, ja siitä esiteltiin kookkaampi malli vientimarkkinoille. Tuota mallia alettiin tuoda Suomeen SJ410-nimisenä, ja se löysi heti alusta alkaen meillä vuosittain satoja ostajia. Kevyt ja ulkomitoiltaan pieni auto yllätti kaikki etenemiskyvyllään maastossa.

20 vuotta sitten esiteltiin Jimnyn kolmas sukupolvi, joka oli muodoiltaan vähän edeltäjäänsä pyöreämpi. Pidempi akseliväli toi vakautta, tiloja ja mukavuutta. Kätevään Jimnyyn tuli vaihtoehdoksi myös automaattivaihteisto.

Maaliskuun loppuun mennessä Suzuki Jimnyn kolmea sukupolvea oli myyty 194 maassa 2,85 miljoonaa kappaletta.

Vuorossa neljäs sukupolvi

Suzuki kulkee omaa tietään, sillä uuden Jimnyn muotoilussa on otettu askel taaksepäin ja palattu toisen sukupolven käytännöllisen kulmikkaisiin linjoihin. Muodin perässä juoksemisen sijaan on keskitytty hyötynäkökohtiin. Jimnyn kulmat on helppo arvioida niin pysäköitäessä kuin vaikeassa maastossa ajettaessa. Aiempaa pystymmässä olevat etupilarit ja litteä konepelti parantavat omalta osaltaan näkyvyyttä.

Suzuki Jimny
Jimny on aiempaa leveämpi ja korkeampi, mutta pikkumaasturi on lyhentynyt: ilman varapyörää se on vain 3,48 metriä pitkä.

Monet uuden Jimnyn muotoilun yksityiskohdat ovat tuttuja auton aiemmista sukupolvista. Etuvalojen ja vilkun yhdistelmässä on samaa tyyliä kuin vuonna 1970 esitellyssä LJ10:ssä. Etusäleikkö on lainaa edellisestä Jimnystä, ja puskuriin upotetut takavalot tuovat mieleen toisen sukupolven. Takavalojen sijoitus ei ole vain muotoilukysymys, vaan sen avulla on voitu kasvattaa takaoven kokoa.

Laatikkomainen kori tarjoaa kokoonsa nähden hämmästyttävän paljon tilaa. Akseliväli on ennallaan 2,25 metrissä, mutta raideleveys on kasvanut 40 milliä. Kori on ilman varapyörää vain 3,48 metrin ja varapyörän kanssa 3,645 metrin pituinen eli 30 mm nykymallia lyhyempi. Leveys on kasvanut 1,645 metriin (+ 45 mm) ja korkeus 1,725 metriin (+ 55 mm).

Käytännölliset sisätilat

Suzuki ei ole lähtenyt kikkailemaan uuden Jimnyn sisätiloja suunnitellessaan, vaan niistä on tehty kaikissa tilanteissa helppokäyttöiset. Esimerkiksi katkaisimet on suunniteltu niin, että niitä voi käyttää myös hansikkaat kädessä.

Hallintalaitteet on sijoitettu hyvin kuljettajan ulottuville. Niiden käyttö on vaivatonta, jotta kuljettaja voi keskittyä ajamiseen.  Kojelaudan vaakasuorat linjat auttavat ajajaa arvioimaan auton kallistuskulman vaikeassa maastossa.

Suzuki Jimny
Ohjaamon mustalla värityksellä on pyritty siihen, ettei autossa olisi mitään kuljettajaa häiritseviä tekijöitä.

Jimnyssä on paljon tässä mallissa ennen näkemättömiä varusteita. Korkeammissa varustetasoissa on vakiona mm. älypuhelimen yhdistysmahdollisuus, johon kuuluu 7-tuumainen kosketusnäyttö.

Tähän saakka Jimnyssä on ollut vain etuturvatyynyt, mutta uudesta sukupolvesta löytyvät myös sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot. Turvavarusteisiin kuuluu paljon kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, automaattinen valonvaihto, kuljettajan väsymyksen tunnistava järjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

Sopii vaikka työkaluksi

Aidon maastoauton tapaan Jimnyssä on tikapuurunko, jonka vääntöjäykkyys on aiempaa suurempi. Tähän on päästy lisäämällä runkoon yksi X-tuki ja kaksi poikittaistukea. Entistä lujempi perusrakenne lisää myös mukavuutta ja vakaata kulkua maantiellä. Jousitukseen lisätty ohjausvaimennin puolestaan vähentää tiestä ohjauspyörään välittyviä tärinöitä.

Jimnyssä on edeltäjiensä tapaan edessä ja takana jäykät akselit, jotka ovat erinomainen ratkaisu haastavassa maastoajossa. Kompaktin korin ansiosta maastossa tärkeä tulokulma on peräti 37 astetta ja jättökulma vielä vaikuttavampi 49 astetta. Kun vielä ramppikulma on 29 astetta, voi Jimnyllä edetä huoletta jyrkissä paikoissa ilman pelkoa puskurien tai pohjan kolhiintumisesta.

Työkäyttöönkin sopivassa Jimnyssä on ALLGRIP PRO -nelivetojärjestelmä. Kaupungissa ja maantiellä voidaan ajaa pelkällä takavedolla. Liukkaalla kelillä ja maaston muuttuessa hankalammaksi siirrytään käyttämään nelivetoa. Todella vaikeissa paikoissa löytyy avuksi vielä alennusvaihteisto, jonka avulla voidaan ryömiä hitaasti eteenpäin ja saadaan välitettyä enemmän voimaa pyörille.

Mikäli ristikkäisistä pyöristä toinen menettää pidon, tulee avuksi Jimnyn automaattisesti toimiva jarruja käyttävä luistonrajoitin. Se jarruttaa pidon menettänyttä pyörää ja välittää voimaa toiselle puolelle, millä varmistetaan matkan jatkuminen.

Suzuki Jimnyn moottori on kasvanut 1,5-litraiseksi, minkä ansiosta tehoa ja vääntöä on paljon enemmän kuin ennen. Moottori kehittää nyt 75 kilowattia, eli tehoa on viidennes runsaammin. Suurin vääntömomentti on 130 Nm, ja sitä on käytettävissä enemmän varsinkin moottorin alhaisilla käyntinopeuksilla.

Suuremmasta iskutilavuudestaan huolimatta uusi moottori on ulkomitoiltaan entistä pienempi ja 15 prosenttia kevyempi. Jimny on pudottanut painoaan merkittävästi, sillä parantuneesta varustelusta huolimatta omamassaa on 40 kiloa vähemmän kuin ennen. Kun vielä 5-vaihteisen käsivalintaisen ja 4-vaihteisen automaattivaihteiston välityksiä on hiottu sopimaan yhteen uuden moottorin kanssa, on polttoaineenkulutus alentunut.

Suomessa Jimny tulee myyntiin loppuvuodesta.