Tällaista superautoa et ole koskaan nähnyt!

Ollaan vuodessa 1969. Neil Armstrong on juuri astunut ensimmäisenä ihmisenä kuun pinnalle, ja samaan aikaan, kun Mercedes-Benz työskentelee vielä ensimmäisen C 111 -lokinsiipimallinsa parissa, näkyy toisella puolen maapalloa päivänvalon huippuerikoisuus, joka on vähintään yhtä mielenkiintoinen.

Itse asiassa tällaisen GM-tuotteen olisi ehdottomasti pitänyt yltää tuotantoon, kalliin luokan sporttina. Mennäänpä ajassa taaksepäin, ja selataan mielenkiintoista tietoalbumia.

Ollaan vuodessa 1969. Neil Armstrong on juuri astunut ensimmäisenä ihmisenä kuun pinnalle, ja samaan aikaan, kun Mercedes-Benz työskentelee vielä ensimmäisen C 111 -lokinsiipimallinsa parissa, näkyy toisella puolen maapalloa päivänvalon huippuerikoisuus, joka on vähintään yhtä mielenkiintoinen.

Australian GM:n Holden esittelee Melbourne Motor Show*ssa muotoilututkielman, joka on kuin toisesta aurinkokunnasta. Holden Hurricane on oranssinvärinen salama, varustettuna oman aikansa kaikin mahdollisin varustein.

Nykyisin Hurricane on jälleen voimissaan, Holdenin tehtaan restauroitua mallia viiden vuoden ajan. Auton voi nähdä Melbournen Motorclassica-klassikkoautonäyttelyssä.

Hurricanella on mataluutta vain 990 mm ja pituutta 4 110 mm. Leveyttä puolestaan kertyy melko runsaat 1 830 mm. 4,2-litrainen V8-keskimoottori tuottaa 262 hevosvoimaa. Aussit sovelsivat jo 1969 nelikurkkuista kaasutinta, jollaisen GM otti sarjatuotantoon vasta 10 vuotta myöhemmin.

Lujitemuovikorin oranssi muotiväri huokuu jo ennakoivasti 1970-lukua. Puhtaasti kaksipaikkaisen Hurricanen ovet aukenevat erikoisella tavalla hydraulisesti samalla, kun ohjauspylväs vetäytyy eteenpäin sisäänkulun helpottamiseksi. Istuma-asento on enemmänkin makaava, mikä ei näin matalassa autossa ole mikään ihme.

 

Auto Bild