Tältä näyttää historian ripein Opel Astra!

Kaikkien aikojen suorituskykyisimmässä Astrassa on 280 hv kehittävä moottori. Uutuus on tähän saakka voimakkain ja nopein Opel Astra.

Kaikkien aikojen suorituskykyisimmässä Astrassa  on 280 hv kehittävä moottori. Uutuus on tähän saakka voimakkain ja nopein Opel Astra.

Kesällä 2012 esiteltävä Astra OPC:n sydämenä on 2,0-litrainen turbolla varustettu suorasuihkutusmoottori. Sen suurin teho on 206 kW (280 hv) ja suurin vääntömomentti 400 Nm. Voima riittää kiidättämään auton 250 km/h huippunopeuteen - siellä missä se on sallittua.

Uuden Astra OPC:n alusta on säädetty Nürburgringin pitkällä radalla. Työ on tehty Opelin suurlähettilään, legendaarisen Joachim Winkelhockin valvonnassa. Opelin suorituskykyinen uutuus onkin kehitetty sellaiseksi, että ajo-ominaisuudet ja pito kaarteissa ovat erinomaiset.

Kaikissa Astra OPC-malleissa on tavallista paremmin nopeaan ajoon soveltuva etujousitus, jossa on HiPer-joustintuet. Niiden lisäksi Astra OPC:ssä on mukautuva FlexRide-alusta. Kuljettaja voi säätää iskunvaimentimien tehoa, ja samalla muuttuvat ohjaus ja kaasupolkimen toiminta tavallistakin herkemmiksi.

Auton käytöstä voi muuttaa painamalla ”Sport”- tai ”OPC”- nappia. Tasauspyörästön luistonrajoitin antaa lisää pitoa ja varmistaa nopeamman lähdön kaarteesta märälläkin kelillä.

Opel Astra GTC OPC:hen on muotoiltu omat etu- ja takapuskurit, helmat sekä aerodynaaminen kattospoileri. Kokonaisuuden täydentävät perän kaksi pakoputkea. Sisällä erityispiirteitä ovat hyvän tuen antavat istuimet, alareunasta suora ohjauspyörä ja erikoismittaristo.

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Handout