Tältä näyttää uusi japanilainen – mutta mistä autosta on kyse

Uudessa Mazda 3:ssa noudatetaan tuoretta Kodo-ilmettä. Facelift saatiin odotettua aiemmin ja auton tärkeitä piirteitä ovat myös tehokkaammat moottorit sekä internet-ominaisuudet.

Auto Bild Suomi ja Ilta-Sanomat ovat paikalla ensitutustumassa Mazda 3:een, joka näyttää radikaalisti edeltäjäänsä erikoisemmalta.

Ulkomitoista pituus (4,46 m) säilyy lähes muuttumattomana, mutta malli on 20 mm aiempaa matalampi (1,45 m) sekä 40 mm leveämpi (1,80 m). Se näyttää nyt sporttisemmalta ja vihaisemmalta.

Jyrkemmin kallistetut A-pilarit vahvistavat mallille petomaisen ulkonäön ja antavat kuljettajalle paremman näkyvyyden.

Mazda 3:een kehitettiin vastaavanlainen jäähdytinsäleikkö kuin CX-5:ssä ja samalla kehitetitiin uudet ajovalot, jollaiset nähtiin Mazda 6:n esittelyn yhteydessä. Niissä käytetään LED-tekniikkaa ja "valorinkuloita".

Kodo-suunnittelun viimeistelevät erikoisheijastava maalipinta (kuten esimerkiksi rubiininpunainen metallinhohto) sekä uudenlaiset 16- tai 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Sisällä polkimisto sijaitsee nyt symmetriasesti ja ohjauspörä on hiukan lähempänä kuljettajaa.

Kiitos 600 mm aiempaa pitemmän akselivälin on tilaa aiempaa enemmän.
Istuimissa on nyt enemmän säätömahdollisuuksia ja niihin saa valinnaisen nahkaverhoilun.

Viihdejärjestelmä tarjoaa monipuolisia ominaisuuksia, mukaan lukien internet, radio ja appit.

Autoon kuuluvat myös tehdasnavi ja pysäköintiavustin. Tarjolla on jopa HUD-näyttö.

Markkinoilletulon alkuvaiheessa syksyllä Keski-Euroopassa tarjotaan kolmea bensiinimoottoria ja yhtä dieseliä.

Bensiinimoottorien tehot ovat 100 hv, 120 hv ja 165 hv, kun taas Common Rail -turbodiesel tuottaa 150 hv.

Start-Stop (i-Stop) ja energian talteenotto (i-Eloop) ovat tärkeitä asioita. Nopeampaan ajoon sähköistä ohjaustehostinta paranneltiin ja samalla Mazda 3:n korista saatiin kevyempi ja samalla lujarakenteisempi.

Kompaktissa japanilaisessa on myös ABS-jarrut, elektroninen jarrupaineen jakaja EBD, hätäjarrutusassistentti, dynaaminen ajonvakautus DSC sekä luistonrajoitin TCS.