Tämä auto katosi 2. maailmansodan lopulla – kenelle se oikeasti kuuluu?

Saksalaisen teolisuusmiehen perikunta on haastanut oikeuteen hampurilaisen klassikkoautokauppiaan, joka myi hollantilaiselle miljonäärille harvinaisen 1935-mallisen Mercedes-Benz 500 K Roadsterin.

Tämä 1935-mallinen Mercedes-Benz 500 K Roadster on herättänyt viime aikoina melkoista kohua ja kiistaa Saksassa, kun sen uusi ostaja, autoharrastaja Frans van Haren joutui läpikäymään todellisen yllätyspainajaisen.

Painajainen alkoi, kun Saksan viranomaiset takavarikoivat hänen hiljattain ostamansa 500 K:n, jota edellisen omistajan perhe väitti yhtäkkiä perintökalukseen.

Mercedes-Benz 500 K Roadster esiteltiin vuonna 1935 Berliinin autonäyttelyssä ja yksilö on aiemminkin vaihtanut omistajaa. Heidän joukossaan on ollut muun muassa saksalainen teollisuusmies Hans-Dietrich Prym. Koskaan aiemmin yksilön historiassa ei kuitenkaan ole jouduttu käymään moista kädenvääntöä.

Hampurilainen autokauppias osti auton (alustanumero 105380) Kalifornian Montereyssä RM Auctions'in huutokaupasta elokuussa 2011 kaikkiaan 2,8 miljoonalla eurolla ja myi sen edelleen hollantilaismiljonääri van Harenille Essen Motor Showssa 4,9 miljoonalla eurolla.

Mistä on perimmältään kyse? Koko soppa juontaa juurensa toisen maailmansodan lopulle vuoteen 1945, jolloin teollisuuspomo Prym tiettävästi myi 500 K:n amerikkalaiselle sotilaalle, joka vei sen kotimaahansa. Nyt herra Prymin perikunta kuitenkin väittää, ettei autoa olisikaan myyty vuonna 1945, vaan että se muka varastettiin.

Auto on vuosikymmenten saatossa vaihtanut useaan kertaan omistajaa ja ehtinyt olla monen tunnetun keräilijän kokoelmissa, joten vaikuttaa todella oudolta, että kiista pullahtaa esiin näin myöhäisessä vaiheessa.

Yhtä erikoista – ja erittäin epätavallista – harvinaisen avo-Mercedesin tapauksessa on sekin, että autoyksilön historiassa on 25 vuoden aukko.

Kaikkiaan vuosimallin 1935 Mercedes-Benz 500 K -mallia tehtiin 342 kappaletta, joista Roadstereita oli tiettävästi vain  29 kappaletta.

Järeässä 2700-kiloisessa Roadsterissa on 5,0-litrainen mekaanisesti ahdettu suora kansiventtiilikahdeksikko (160 hv)  ja neliportainen manuaalivaihteisto, jotka mahdollistavat siihen aikaan erittäin kovat 160 km/h huiput. Jarruina ovat rumpujarrut kaikissa pyörissä.

Ohjaamossa vaalean hiekanvärisen nahkaverhoilun väriteema jatkuu kokolattiamatossa, mukavana vastakohtana valkoiselle ohjauspyörälle.

Autoa säilytettiin näyttelyn jälkeen Berliinissä, kunnes se siirrettiin 22. maaliskuuta Mercedes-Benz -piirimyyjälle Aacheniin. Lopulta 500 K Roadster myytiin 25. huhtikuuta 1935 nappiteollisuusmagnaatti Hans-Dietrich Prymille.

Auton historia on hämärän peitossa vuodesta 1945 aina 1970-luvun alkuun, jolloin se ilmaantui amerikkalaisen pioneerikeräilijä Russell Strauchin kokoelmaan erinomaisessa originaalikunnossa.

Strauchin kuollessa 1976 yksilö oli siirtynyt Don Dicksonille, joka piti autoa vuoteen 1988. Tuolloin Richie Clyne osti sen Imperial Palace Collectioniin Las Vegasiin.

Clyne teetti Mike Fennell Enterprises'issa Kalifornian Saugusissa kosmeettisen entisöinnin.

Clynen mukaan "auto toimi kuin kello eikä vaatinut kuin ulkoisen ehostuksen".

Edellinen omistaja, Lyonin perhe, näki paljon vaivaa entisöidäkseen auton alkuperäiseen loistoonsa.

Huolimatta siitä, että herra van Haren osti Mercedesin Lyonseilta, Prymin perhe eli alkuperäinen omistaja ryhtyi oikeustoimiin auton omistussuhteista.

Hampurilainen tuomioistuin määräsi 1935 Mercedes-Benz 500 K Roadsterin laillisesti kuuluvaksi alkuperäisen omistajan, teollisuusmies Hans-Friedrich Prymin lapsenlapsille, mutta tilanne on edelleen sekava. Nyt ilmeisesti asia etenee niin, että osapuolten sopimuksella auto myydään ja tuotosta kolmasosa menee Prymin suvulle ja kaksi kolmasosaa van Harenille.

Hollantilaisen on hyväksyttävä sopimus, koska hän oli Essen Motor Show'n aikaan Mercedesin laillinen omistaja.

Saksalaisen oikeusistuimen mukaan "ei ole mitään todisteita siitä, että amerikkalainen sotilas olisi saanut ostaa auton". Amerikkalaiset sotilaat ostivat kylläkin sodan jälkeen saksalaisia erikoisautoja aivan laillisesti huomattavia määriä, saksalaisten ollessa suuressa rahapulassa. Ne rahdattiin Yhdysvaltoihin sekä Kanadaan.

Saa nähdä, miten asiassa lopulta käy ja kenelle hieno Mercedes joutuu.

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: Auto Bild