Tämä avoauto tehtiin Mercedes-Benz SL:n kilpailijaksi

Cadillac toi vuonna 1987 markkinoille avomallin nimeltä Allanté. Se oli suunnattu esimerkiksi Mercedes-Benzin silloista SL-mallistoa vastaan, johon sillä varmasti olikin hyvät mahdollisuudet. Olihan SL tuohon aikaan mukavuuspainotteinen Gran Turismo, eikä urheiluauto.

Cadillac toi vuonna 1987 markkinoille avomallin nimeltä Allanté. Se oli suunnattu esimerkiksi Mercedes-Benzin silloista SL-mallistoa vastaan, johon sillä varmasti olikin hyvät mahdollisuudet. Olihan SL tuohon aikaan mukavuuspainotteinen Gran Turismo, eikä urheiluauto. Toisena kilpailijana nähtiin Jaguar XJ-S Convertible.

Alustat lennätettiin Boeing 747 -rahtijumboin Yhdysvalloista Italiaan, Pininfarinan studioille, jossa italialaiset loivat Convertibleen korimuotoilun. Tuotanto jatkui vuoteen 1993 saakka.

Autot lennätettiin sitten takaisin Detroitiin, jossa konepellin alle asennettiin sydän: 4,1-litrainen V8 (HT-4100) josta saatiin 170 hevosvoimaa. Myöhemmin tehtiin 4,5-litrainen HT-4500 V8 sekä 4,6-litrainen Northstar V8.

Malli sai voimakasta kritiikkiä etuvetoisuudestaan, joka ei urheiluautossa ole välttämättä se haetuin ratkaisu raskaan aliohjautuvuuden vuoksi.

Cadillac aikoi valmisti kaikkiaan 51 000 Allanté-mallia, mutta myyntiluvut kertovat toteutumaan olleen vain reilut 21 000 autoa. Niinpä Allantélla voi odottaa olevan sopivaa tulevaa keräilyarvoa.

Katso myös videopätkä 1992-mallisesta Cadillac Allantésta.

 

Teksti: J. Peltonen

http://www.youtube.com/watch?v=VCwIhde4KEY