Tämä harvinaisuus huutokaupattiin – nuijanisku sinetöi 5,2 miljoonan euron kaupat!

Vuosimallin 1938 Talbot-Lago -avoauto varustettuna Figoni et Falaschin erikoiskorilla edustaa 1930-luvun loppupuolen ehdottomasti loistokkainta ranskalaista korimuotoilua.

Autokaunotar 1938 Talbot-Lago lukeutuu historian hienoimpiin luomuksiin.

Korityylin soihdunkantajana toimi etenkin pariisilainen koripaja Figoni et Falaschi, jonka ovista vyöryi kadulle myös alkuperäistä paljon upeampia Alfa Romeoita, Bugatteja sekä Lancioita.

Unohtaa ei saa keskeisen tärkeitä, upeasti muotoiltuja 1935- ja 1936-mallisia ranskalaisia Delahaye 135 -malleja, nekin Art Deco -taidonnäytteitä.

Talbot-Lago pyrki Delahayen kovana kilpailijana valmistamaan aikansa hienoimpia ranskalaisia autoja.

Urheilumallin 140-hevosvoimainen rivimoottori oli siihen aikaan erityisen tehokas. Se sopi oivallisesti nopeaan ajoon suunnattuun alustaan.

Kuvissa esiintyvän vuoden 1938 Talbot -Lago T150-C SS Teardrop Cabrioletin mallinimen C-tunnus viittaa sanaan ’Competition’. Merkki niitti menestystä ratakisoissa.

Kyynelenmuotoisella korilla varustetun, lyhytakselivälisen huutokauppayksilön historiaan liittyy erikoisia vaiheita.

Alustanumero 90111 rekisteröitiin 1938 ranskalaiselle villakauppiaalle Michael Dassonvillelle, joka pystyi toisen maailmansodan saksalaismiehityksen aikana pyörittämään menestynyttä perheyritystä.

Hän kykeni säilyttämään Talbot-Lagonsa Pariisissa.

Eräiden tietojen mukaan Dassonville oli kaksoisagentti, joka joutui pakenemaan joko 1944 tai 1945 Brasiliaan. Tällöin Talbot-Lago jouduttiin jättämään Ranskaan.

Ranskan hallituksen takavarikoitua auton, se siirtyi useiden vaiheiden jälkeen 1950-luvun puolivälissä chicagolaiselle Vojta F. Mashekille, joka hankki samaan aikaan useita muitakin Talbot-Lagoja.

Nyt huutokaupatusta yksilöstä tuli tärkeä osa Mashekin viidenkymmenen auton kokoelmaa.

Hänen menehdyttyään 1973 autoa säilytettiin pukeilla vuoteen 2006, kunnes huolellinen restaurointi aloitettiin kaksi vuotta myöhemmin.

Yksilön harvinaisuuden säilyttämiseksi sekä sen hyvän yleiskunnon ansiosta päätettiin mahdollisuuksien puitteissa vain purkaa auto osiin ja tarkastaa ja käsitellä osat.

Kuitenkin esimerkiksi ovien alareunat sekä eräät huonosti aikoinaan tehdyt korikorjaukset jouduttiin uusimaan. Puinen korikehikko on sekin pääosin alkuperäinen.

Loistokuntoinen runko edellytti vain perusteellista puhdistusta sekä maalausta. Moottori ja voimansiirto olivat osiltaan täydellisiä, mutta edellyttivät luonnollisestikin perusteellista läpikäyntiä, kuten myös alkuperäinen jarrujärjestelmä.

Yksilö huutokaupattiin marraskuun lopulla New Yorkissa RM Auctionsin tilaisuudessa yhteistyössä Sotheby’s-huutokauppakamarin kanssa.

Kun meklarin nuija kolahti pöytään kolmannen kerran, kauppasummaksi sinetöitiin uskomattomat yli 5 200 000 euroa.