Tämä Lada yrittää pyyhkiä pelipöydän

Hyvä kysymys:: onko Lada kehittynyt merkkinä viime vuosina lainkaan? Takavuosinahan kehitys polki vuosikausia paikallaan, vaikka tehtaalla ehkä olisikin ollut takataskussa eri tyyppisiä ideoita. Rahaa kehitystyöhön ei kuitenkaan ollut.

Hyvä kysymys:: onko Lada kehittynyt merkkinä viime vuosina kerta kaikkiaan lainkaan? Takavuosina kehitys polki vuosikausia täysin paikallaan, vaikka tehtaalla ehkä olisikin ollut takataskussa eri tyyppisiä ideoita. Rahaa kehitystyöhön ei kuitenkaan ollut ja laatutaso oli, mitä sattui.

Tosiasiassa juuri vuoden 2008 jälkeen Ladan kohdalla on tapahtunut yllättävän paljon, jopa melkein yhtä paljon kuin Romaniassa Dacialla. Renault–Nissan on ollut vuodesta 2008 Lada-konsernin osaomistajana, ja hankkii kuluvana vuonna Ladasta osake-enemmistön.

Auto Bild otti Leipzigin autonäyttelyssä Lada Grantasta kylmät ensityypit. Katso kuvateksteistä, millaisia ensivaikutelmia Granta jätti autotoimittajalle.

Ladan merkki-imagon kiillottamisen nimissä Renaultin pääsuunnittelija on osallistunut voimallisesti uuden Lada Grantan suunnitteluun.

Renault/Dacia-kädenjälki näkyy muussakin kuin Renault-tyylisessä kojelaudassa.

Grantassa on selviä viitteitä siihen, että Ladassakin voidaan halpaa tuottaa riittävän laadukkaasti viimeistellen, toisin kuin aiemmin.

Perusvarusteiden lisäksi ovat saatavilla ABS-jarrut, ilmastointi sekä istuinlämmitys.

Tekniikka pohjautuu Lada Kalinaan (1118), joka Suomessa tunnettiin nimellä Lada 117, ja tässä kohdin tullaankin hankalaan paikkaan: Lada Kalina pärjäsi nimittäin Auto Bildin vertailussa Logania vastaan vuonna 2006 enemmän kuin vaatimattomasti.

Vaikka Grantassa onkin paranneltu 117:n/Kalinan ohjaustuntumaa sekä etu- ja takajousitusta, joudutaan ajo-ominaisuuksia varmasti vieläkin terävöittämään.

 

 

Auto Bild