Tämä on noussut yhdeksi mahtimaaksi: korealainen syrjäytti japanilaisen

Seat pudotti Toyotan marraskuussa ulos Top 10-myyntilistalta Saksassa. Saksa on Euroopan autoteollisuudelle erittäin merkittävä veturi ja markkina-alue.

Volkswagen on Saksassa ylivoimaisen vahva automerkki. Volkswagenia myytiin maassa marraskuun loppuun mennessä yli 635 000 kappaletta. Se vastaa yli 22 prosentin osuutta markkinoista. Vanavedessä seuraavat muut saksalaismerkit Mercedes, Audi, BMW sekä Opel ja Ford.

Myyntitilaston kärkikymmenikön loppupään täyttivät marraskuussa Skoda, Renault, Hyundai ja Seat, joka sekin siis puski nyt jo Toyotan edelle. Vuoden alusta laskien Toyotaa on yhteensä kuitenkin myyty vielä enemmän kuin Seatia. Hyundai on kuitenkin selkeästi nyt Saksan parhaiten myyvä ei-Eurooppalainen autobrändi.

Suomalaisittain tarkasteltuna saksalaismaku on hieman yllätyksellinen, sillä nelikko Mercedes-Audi-BMW-Opel sijoittuu kotimaassamme huomattavasti alemmas. Esimerkiksi Suomessa erittäin hyvin myyvää Nissania ei saksalaislistalta löydy. Myös Renault myy Saksassa markkinaosuuksin mitattuna huomattavasti paremmin kuin Suomessa.

 

Saksan 10 myydyintä automerkkiä, marraskuu 2012 (myynti 1-11/2012)

1.     Volkswagen (635 175 autoa)

2.     Mercedes (262 990)

3.     Audi (251 154)

4.     BMW (225 363)

5.     Opel (201 295)

6.     Ford (194 929)

7.     Skoda (135 842)

8.     Renault (98 700)

9.     Hyundai (91 644)

10.  Seat (62 612)

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild