Tämä superauto jättää tyylikkään hiilijalanjäljen

Ferrari 458 Italia esiteltiin syyskuussa 2009 Frankfurtin autonäyttelyssä, F430-mallin seuraajana. V8-moottorisessa katukilpurissa on 7-vaihteinen kaksikytkintyyppinen automaattivaihteisto sekä muun muassa ESC-järjestelmä, ABS-jarrut ja tasauspyörästön lukko.

Ferrari 458 Italia esiteltiin syyskuussa 2009 Frankfurtin autonäyttelyssä, F430-mallin seuraajana. V8-moottorisessa katukilpurissa on 7-vaihteinen kaksikytkintyyppinen automaattivaihteisto sekä muun muassa ESC-järjestelmä, ABS-jarrut ja tasauspyörästön lukko.

Saksalainen virityspaja Anderson Germany päätti muokata Maranellon orhia jalommaksi, asentamalla siihen superkevyitä hiilikuituosia.

Aerodynaaminen paketti sisältää etuspoilerin lisäksi muun muassa etupuskurin ulokkeet, leveämmät sivuhelmat, melko huomaamattoman takaspoilerin sekä moottorin ilmanpoistoaukot

Lisäksi insinöörit taikoivat käsitönä katon, konepellin, ulkopeilit, ovenkahvat, tavaratilan kannen ja takavalojen kehykset hiilikuidusta. Lopputulos on häkellyttävän hieno.

Sanomattakin selvää, että myös moottorin tehoa nostettiin – lukema kasvoi moottorinohjaussoftaa säätämällä 53 hevosvoimalla. Tämä onnistui asentamalla virityspakoputkisto, jonka melutasoa voi säätää kolmeen eri luokkaan virtauslevyin. Tämä tapahtuu kaukosäädöllä.

Viristyputkistoon sisältyvät kilpatyyppiset katalysaattorit, pakosarjojen lämpösuojaus ja yksistään erikoispakoputkiston avulla saadaan 19 lisähevosvoimaa. Näin kokonaistehot hivutetaan lukemaan 623 hv.

Ikkunalasien ja takavalojen tummenuksen ohella Andersonin madalletulla jousituksella toteutetulle Ferrarille ovat ominaista uudet erikoisvanteet, jotka maalataan hiilikuidun värisiksi. Edessä on 9 x 21 tuuman vanteet 255/30-21 -koon renkain, kun taas taka-akselilla on 12 x 22 -tuumaiset kiekot, joille on sovitettu 335/25-22 kumiviipaleet.

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Anderson Germany