Tämän Volvon lämmityslaite riittää -70 asteen pakkaseen

Sveitsiläinen Pascal Prokop istuu Zürichin länsipuolella 1990-mallisen Volvo 240:n ohjauspyörän takana. Mitä ihmettä hän oikein puuhastelee? Onko Volvosta tehty häkäpönttöauto? Ei sentään. No, miksi omistaja oikein huitoo, pieni kirves kädessään?

– Totta puhuen, mikään muu ei kiinnosta minua yhtä paljon kuin kamiinan lämmittäminen, toteaa Prokop ja heittää uunin luukusta uutta pökköä pesään.

Sveitsiläinen Pascal Prokop istuu Zürichin länsipuolella 1990-mallisen Volvo 240:n ohjauspyörän takana. Mitä ihmettä hän oikein puuhastelee? Onko Volvosta tehty häkäpönttöauto? Ei sentään. No, miksi omistaja oikein huitoo, pieni kirves kädessään?

No pitihän sen arvata. Hänhän lämmittää auton matkustamossa olevaa puukamiinaa! Se on viritetty pelkääjän istuimen paikalle.  Neljä klapia, sitten vanhojen sanomalehtien katsaus, ennen kuin ne menevät syttypapereiksi. Taitaa olla kaverilla häkää yliskamarissa.

 

Kunhan uuni on lämmitetty kuumaksi, autossa riittää lämpöä vaikka jäisi autoon koisaamaan koko yöksi. Tietenkin pitää muistaa, ettei saa pistää peltiä kiinni liian aikaisin, ettei kuole häkämyrkytykseen.

Järjestelyveturin kuljettajana leipänsä ansaitseva Pascal Prokop polttaa itsekin tupakkaa, ja rakastaa vanhoja harrasteautoja. Hänellä on kokoelmissaan niitä kuusi, mukaan lukien 1957 Pontiac Star Chief, 1986 Diavolino sekä 1933 Motosacoche-sivuvaunumoottoripyörä.

Rekisteriotteessa lukee komeasti: ”Henkilöauto, johon on rakennettu puu-uuni. Korkeus kamiinan kera 1765 mm”. Kyseessä on jo kolmas Prokopin rakentama uuniauto.

Aiemmin hän viritteli uunin tummanvihreään VW T2 -bussiin. Keskipenkit vain pois ja uuni tilalle. Niin helppoa se on. Hän on rakentanut myös 1981 Volvo 264:n, merkin entisen lippulaivan.

 

Auto Bild

http://www.youtube.com/watch?v=NdCfZQsZEHQ