Tapaus EA 189: Saksan hyväksyntäviranomainen (KBA) päätti VW-konsernin tämän tyypin dieselmoottorien takaisinkutsusta

Tehdastiedotteen mukaan Volkswagen arvostaa Saksan hyväksyntäviranomaisen (Kraftfahrtbundesamt, KBA) nopeaa takaisinkutsupäätöstä, mikä annettiin Volkswagenin viime viikolla toimittaman aikataulun ja toimintasuunnitelman perusteella. Päätös selventää tilannetta ja asiakkaat voivat jatkaa autojen käyttöä normaalisti.

Tällä hetkellä Suomea koskevat aikataulut eivät ole vielä selvillä. Kun saksalainen viranomainen (KBA) on lopullisesti hyväksynyt korjausratkaisut, sen jälkeen voidaan hakea vaiheittain hyväksyntä kultakin kansalliselta viranomaiselta (Suomessa Trafi). Näiden viranomaishyväksyntöjen jälkeen voidaan aloittaa autojen korjaaminen Suomessa. Asiakkaisiin, joita tapaus koskee, otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti, kun korjauskampanja voidaan aloittaa. Kuvan VW-bussi ei liity päästöskandaaliin.

KBA:n mukaan Volkswagen-konserni takaisinkutsuu yhteensä noin 8,5 miljoonaa autoa Euroopassa (EU28-markkina-alue), ja tämä luku sisältää noin 2,4 miljoonaa autoa Saksassa. EU28-markkina-alueen ulkopuolella jokainen yksittäinen maa selventää yksityiskohtaisesti minkä EA 189 -tyypin moottorin päästöluokkaa tapaus koskee.

Volkswagen ottaa yhteyttä asiakkaisiin ja informoi heitä henkilökohtaisesti. Lisäksi, jokainen asiakas voi esimerkiksi Suomessa käydä verkkosivulla www.volkswagen.fi, ja syöttää oman auton rekisterinumeron tai alustanumeron ja saada välittömästi selville koskettaako tapaus omaa autoa.

Samanlaiset verkkosivut ovat käytössä myös muissa Euroopan maissa ja muilla merkeillä Audi, SEAT ja Volkswagen-hyötyautot.

Yksityiskohtaiset tekniset ratkaisut toimenpiteineen ovat työn alla ja etenevät hyvää vauhtia. Autojen korjaaminen voidaan aloittaa Saksassa tammikuussa 2016 - korjaustoimenpide on asiakkaalle maksuton.

Tekninen ratkaisu voi sisältää ohjelmiston päivitystä tai mekaanista korjausta. Näitä kehitetään parhaillaan jokaiseen yksittäiseen malliin ja mallivuoteen. Kaikki toimenpiteet esitellään ensin vastuullisille viranomaisille. Volkswagen informoi asiakkaita tapauksen edistymisestä seuraavien viikkojen ja kuukausien ajan.

Asiakkaat voivat jatkaa autojen käyttöä ilman rajoituksia. Kaikki autot, joita tapaus koskee, ovat teknisesti turvallisia ja niillä voi ajaa normaalisti.

Tapaus ei koske nykyisiä uuden sukupolven EA 288 -tyypin dieselmoottoreita (käytössä vuodesta 2012).

Tällä hetkellä Suomea koskevat aikataulut eivät ole vielä selvillä. Kun saksalainen viranomainen (KBA) on lopullisesti hyväksynyt korjausratkaisut, sen jälkeen voidaan hakea vaiheittain hyväksyntä kultakin kansalliselta viranomaiselta (Suomessa Trafi).

Näiden viranomaishyväksyntöjen jälkeen voidaan aloittaa autojen korjaaminen Suomessa. Asiakkaisiin, joita tapaus koskee, otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti, kun korjauskampanja voidaan aloittaa.