Tässä olisi suomalaisille ylivoimaisesti halvin nelivetoinen – maavaraa 350 mm

Se on halpa. Siinä ei ole ilmastointilaitetta, ohjaustehostinta eikä edes avattavia sivulaseja. Mobius 2 -autossa panostetaan yksinkertaisuuteen ja äärimmäiseen toimintavarmuuteen, ja siksi kaikki tarpeetonta huoltoa vaativa, hintaa nostava elektroniikka on karsittu.

Ehkä Mobius 2 ei soveltuisi Eurooppaan, mutta Afrikassa se tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden päästä pyörien päälle. Nelivetoinen on halpa, yksinkertaisen toimiva, etenemiskykyinen ja helppo huoltaa. Juuri niitä ominaisuuksia useimmat tarvitsevat.

Kenian pääkaupungissa, Nairobissa toimiva autonvalmistaja Mobius on aiemmin tehnyt Mobius 1  -prototyypin, jossa on Toyotan tekniikka. Nyt on vuorossa Mobius 2.

Ykköseen verrattuna Kakkonen ei enää näytä yhtä kotitekoiselta, vaan se muistuttaa vanhan koulukunnan maasturia.

Ulkonäöllä ei kuitenkaan ole ensisijaista merkitystä, vaan kuljetuskyvyllä  – tämän auton päätehtävänä on olla halpa.

Mikä erityisen mielenkiintoista, Mobius 2 tulee maksamaan alle 6 000 dollaria, toisin sanoen alle 4 900 euroa.

Takaosastaan avoseinäinen Mobius 2 olisi Suomessa mainio kesäkäyttöön tai jollekin pikkupaikkakunnalle lentokenttätaksiin. Mukaan mahtuu nimittäin kahdeksan henkilöä tai 500 kiloa matkatavaraa.

Selvää on, ettei yksinkertaisessa autossa ole itsekantavaa koria, vaan perinteinen yksinkertainen rungollinen.

Nelivetoisessa olisi Suomen rapautuvaa tieverkostoa ajatellen valtavaa potentiaalia, kiitos korkean 350 mm maavaran ja kunnollisen pohjapanssarin.

Mikä moottori Mobius 2 -mallissa mahtaakaan olla? Siihen valmistaja ei toistaiseksi otra kantaa; moottori tulee ilmoituksen mukaan olemaan "taloudellisesti tehokas".

Mobius 1 -mallissa sovellettiin Toyotan 1.0-litraista tekniikkaa.

 

 

Auto Bild

http://www.youtube.com/watch?v=Vsi2MsPQXHw