Tässä on varsinainen superhybridi!

Audi ui ikään kuin vastavirtaan. Kun muut merkit luovat lähinnä hybridi-perheautoja, VW-konsernilta tulee jännittävä hybridi-Roadster. Vain 1,11 metriä korkea Audi e-tron Spyderin voimanlähteenä on V6-keskimoottoriturbodiesel (300 hv), jonka lisänä on kaksi sähkömoottoria keulassa. Molemmista saadaan 44 hv. Lukemat saavat jopa Porsche-kuljettajan innostumaan.

Audi ui ikään kuin vastavirtaan. Kun muut merkit luovat lähinnä hybridi-perheautoja, VW-konsernilta tulee jännittävä hybridi-Roadster. Vain 1,11 metriä korkea Audi e-tron Spyderin voimanlähteenä on V6-keskimoottoriturbodiesel (300 hv), jonka lisänä on kaksi sähkömoottoria keulassa. Molemmista saadaan 44 hv. Lukemat saavat jopa Porsche-kuljettajan innostumaan.

Auto esiteltiin 2010 Pariisin autonäyttelyssä ja nyt se on valmis ensikoeajoon. Mutta teoria sikseen. Hypätäänpä ohjaimiin. Sensorit rekisteröivät kuljettajan käden, kun se tarttuu ovenkahvaan; ovet aukenevat salamannopeasti.

Hybridi onkin aikamoinen menopeli, sillä se kiihtyy sataseen vain 4,4 sekunnissa. Hipaisu kaasupolkimeen riittää linkoamaan Spyderin kohti taivaanrantaa. Audi Spyder ei ole yksinomaan tehokas, vaan lisäksi erittäin kevytrakenteinen.

Huolimatta kookkaista litium-ioni -akuista, joiden teho on yli 9 kWh, ei hiilikuidusta ja alumiinista valmistettu e-tron paina enempää kuin noin 1 500 kiloa. Ellei Audilla oltaisi ymmärrettävän varovaisia käsintehdyn prototyypin suhteen, hybridillä voisi mainiosti käydä rykäisemässä moottoritiellä 250 km/h.

Ensikoeajolla jää eniten mieleen harmaan korin uumenista kantautuva moottorin jyminä. Perhehybridi kuulostaa kyllä toisenlaiselta.

 

Auto Bild