Tätä autoa ei yleensä todellakaan nähdä näissä toimissa

On poikkeuksellisen erikoista nähdä EuroNCAP-törmäystestissä nopea italialainen Maserati.

Maserati ei kuulu törmäystestien vakioasiakkaisiin.

Maserati Ghibli keräsi viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä. Ghiblin yleisarvosanaksi EuroNCAP -testissä saatiin erittäin hyvä.

Hyvä arvosana Ghiblille lankesi sekä keulatörmäys- että sivutörmäystestissä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet sekä reidet ovat kolariossa hyvin suojatut.

Myös 1,5–3 vuoden ikäiset lapset on optimaalisesti suojattu turvaistuimissaan. Maserati keräsi täydet pisteet taaksepäin suunnatun lastenistuimen ansiosta.

Maseratissa voi kytkeä etumatkustajan turvatyynyn toiminnasta, jolloin eteen voi asentaa lastenistuimen selkä menosuuntaan.

EuroNCAP-testaajat kritisoivat kuitenkin, ettei ole riittävää todistetta siitä, että oikea etuturvatyyny on todellakin deaktivoituna eikä tositilanteessa laukea, jos lastenistuin on kiinnitettynä..

Lasten suojajärjestelmiä olisi helppo asentaa enemmänkin. Maserati Ghibli saavutti  maksimipisteet myös jalankulkijaturvallisuustestissä. Myös konepellin etureunan rakenne sai korkeimman pistemäärän jalankulkijaturvallisuudessa.

Vastaavsti kuitenkin tuulilasin alaosa ja etupilarit toimivat kolarissa huonosti, koska ne eivät anna periksi.

Äärimmäisen tiukassa ja vaarallisessa sivutörmäystestissä simuloidaan törmäystä puuhun tai valaisinpylvääseen. Maserati Ghibli antaa tällöin riittävästi suojaa rintakehän ja muiden ruumiinosien suojelemiseksi.

Myös kaularankavamman riskiä pyritään minimoimaan. Euro NCAP testaa lisäksi avustinjärjestelmiä, kuten turvavyön varoitusjärjestelmää. Jälkimmäinen toteutuu Ghiblissä jokaisella istuimella.

Myös Ghiblin ohjelmoitava nopeusrajoitin toimi testissä kuten sen kuuluukin.