Tätä ei odotettu: Renault Twingoon saa rata-alustan

Viimeisin Renault Twingo -painos tuntee mallimerkinnän R.S. ja se täydentää Twingo-valikoimaa urheilulliseen suuntaan. Vauhdista vastaa vapaasti hengittävä 1,6-litrainen 16V R.S. -nelikko, teholtaan 133 hv (98 kW)/6 750 r/min.

Viimeisin Renault Twingo -painos tuntee mallimerkinnän R.S. ja se täydentää Twingo-valikoimaa urheilulliseen suuntaan. Vauhdista vastaa vapaasti hengittävä 1,6-litrainen 16V R.S. -nelikko, teholtaan 133 hv (98 kW)/6 750 r/min. Suurimman väännön lukemaksi tehdas ilmoittaaa 160 Nm, korkealla 4400 kierroksella.

Vakiovarusteinen urheilualusta varmistaa Twingo R.S:lle erinomaisen ajettavuuden. Jos se ei kuitenkaan vielä riitä, on valinnaisena tilattavissa ratatyyppinen Cup-alusta – sen jousitusta on madallettu 4 mm. Etummaiset jarrulevyt ovat normaalia kookkaammat 280-milliset, kun taas takana on 240 mm levyt.

Pienelle monikäyttöautolle ainutlaatuisena piirteenä Twingo R.S:ään saa valinnaisvarusteena R.S. -monitorin. Se välittää kuljettajalle ajoon ja suorituskykyyn liittyvää hyödyllistä, mutta myös hauskaa telemetriatietoa.

Huolimatta luokassaan mainiosta suorituskyvystä Twingo R.S:n hiilidioksidipäästöt ovat suhteellisen alhaiset 150g/km, joka merkitsee 3.2 % pudotusta edeltäjään nähden. Twingo R.S:n keskikulutukseksi mainitaan 6,5 l/100 km, joka sekin on alentunut kolmella prosentilla.

Edestä mallin tunnistaa etenkin nelivaloin toteutetusta jäähdytinsäleiköstä sekä F1-henkisestä etupuskurista. Koriväreistä huomiota herättävä Sirius Yellow on saatavilla toukokuun lopulta. Takaosaan on loihdittu spoileri takaluukkuun sekä erikoismallinen takapuskuri, johon liittyy diffuusorilevy. Myös takapyöräkoteloihin on tehty ilmanvastusta kohentavia parannuksia.

16-tuumaisten Emotion-erikoisvanteiden keskustoissa on asianmukaiset R.S.-logot. Erityinen Design Pack on myös saatavilla: se sisältää muun muassa sumuvalojen kromirenkaat ja harmaat ulkopeilien kotelot. Teema jatkuu matkustamossa, jossa huomio kiinnittyy erityisesti Renault Sport -ompeleisiin ohjauspyörässä, istuimissa sekä kojelaudan päällyksessä.

Twingo R.S:n myynti alkaa Keski-Euroopassa maaliskuun puolivälissä.

Katso samalla oheiselta videolta, miten Renault Twingo R.S. pärjäsi ratatesteissä Nürburgringin Nordschleifella.

Auto Bild

http://www.youtube.com/watch?v=_KfyRDL6k_k