Taycan on ensimmäinen sähkökäyttöinen Porsche

Porsche aloittaa täyssähköautojen valmistuksen ensi vuonna. Mission E ‑konseptina tähän asti tunnetun sähköauton nimeksi tulee Taycan. Autolle luvataan yli 500 kilometrin toimintamatka.

Porsche Taycan
Porschen uusi eloisa nuori hevonen on Taycan-täyssähköauto.

Vapaasti käännettynä Taycan tarkoittaa eloisaa nuorta hevosta ja viittaa siten Porschen logoon, jossa on esiintynyt takajaloilleen nouseva ori jo vuodesta 1952 alkaen. Itämaiselta kalskahtavan nimen saanut uutuusmalli on maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen urheiluauto, jolla on aito Porschen sielu.

Täysin sähkökäyttöisessä uutuusmallissa on kaksi kestomagnetoitua synkronimoottoria, joiden yhteisteho on yli 600 hevosvoimaa (440 kW). Taycanin luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen alle 3,5 sekunnissa ja saavuttavan nopeuden 200 km/h alle 12 sekunnissa.

Huippusuorituskyvyn ohella myös moottorien jatkuva teho on Porschen mukaan tasoa, jota ei sähköautoissa ole ennen koettu. Peräkkäiset nopeat liikkeellelähdöt eivät siten heikennä suorituskykyä lainkaan. Auton NEDC-testisyklin mukainen pisin toimintamatka yhdellä latauksella on yli 500 kilometriä.

Porschen mallinimien taustat

Porschen automallien nimillä on yleensä konkreettinen yhteys mallin erityisominaisuuksiin.

Boxster viittaa bokserimoottorin ja roadster-muotoilun yhdistelmään, Cayenne antaa vihjeitä tulisuudesta, ja Cayman on nimensä mukaisesti teräväliikkeinen ja ketterä auto.

Panamera on puolestaan paljon enemmän kuin tavallinen Gran Turismo ‑malli, minkä ansiosta sen prototyyppi voitti aikanaan rankan Carrera Panamericana ‑maantiekilpailun. Macan juontuu tiikeriä tarkoittavasta indonesian sanasta ja viittaa siten notkeuteen ja voimaan.

Porsche tuplaa investointinsa sähköautoihin

Porsche aikoo investoida sähkökäyttöisiin autoihin vuoteen 2022 mennessä yli kuusi miljardia euroa, mikä merkitsee yhtiön alkuperäisten investointisuunnitelmien tuplaamista. Kolmen miljardin euron lisäpanostuksesta noin 500 miljoonaa käytetään Taycan-urheiluauton eri varianttien kehitykseen, noin miljardi euroa nykyisen tuotevalikoiman sähköistämiseen ja hybridisointiin, useita satoja miljoonia euroja tuotantolaitosten laajentamiseen, ja noin 700 miljoonaa euroa uusiin teknologioihin ja latausinfrastruktuuriin.

Porschen Zuffenhausenin päätehtaalla on tällä hetkellä rakenteilla uusi maalaamo, erityinen kokoonpanoalue uutta Taycan-mallia varten sekä kuljetinsilta, joka mahdollistaa maalattujen korien ja voimayksiköiden kuljetuksen kokoonpanoon.

Nykyistä moottoriosastoa laajennetaan sähkömoottorien tuotantoa silmällä pitäen, ja myös koriosastoa on tarkoitus kehittää. Myös Weissachin tuotekehityskeskus saa osansa investoinneista. Taycan-uutuusmallin tuotanto luo 1 200 uutta työpaikkaa pelkästään Zuffenhauseniin.