Täysin järjetöntä: Miten ihmeessä tätä automallia voi löytyä näistä maista?

Kun Berliinin muuri kaatui 25 vuotta sitten, DDR:n asukkaat pääsivät vaeltamaan vapaasti, useimmat Trabanteilla. Jotkut Trabanteista vaelsivat ajan mittaan aivan ihmeellisiin maailmankolkkiin.

Epätodellista: 1963 Chevrolet Impala 2D Hardtop lowrider ja Trabant P50 Greenwichin Concours d'Élégance -kisassa Yhdysvalloissa.

Muurin murtuessa Trabantit vyöryivät massoittain länsisaksalaisille moottoriteille, joilla ne hidasliikkeisinä kaksitahtisina aiheuttivat kolareita ja vaaratilanteita.

Ne joka tapauksessa antoivat monelle itäsaksalaiselle mahdollisuuden päästä liikkumaan DDR:n alueen ulkopuolella omin voimin.

Satoja tuhansia Trabanteja hylättiin DDR:n vapautumisen jälkeen. Niitä myös rikottiin, poltettiin ja romutettiin.

Tunteet vanhaa poliisivaltiota kohtaan kävivät kuumina.

Saksassa on tällä hetkellä rekisterissä 32 311 Trabantia. Kato on siis ollut kova.

Trabanteja löytyy myös esimerkiksi Suomesta, Yhdysvalloista, Kanadasta, Uudesta-Seelannista, Iso-Britanniasta ja Irlannista.

Farmarikorisilla versioilla on jopa seikkailtu kuukausia Etelä-Amerikan erämaissa, viidakoissa sekä joilla.

Trabanteja valmistettiin vuosina 1958–91 kaikkiaan 3 096 099 kappaletta VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickaussa.

Aivan alkuvaiheessa fenolihartsikorinen kaksitahtimalli oli suhteellisen moderni sodan jälkeiseksi eurooppalaiseksi pikkuautoksi, jonka tekniikka juontui periaatteessa natsi-Saksasta.

Mallia ei jäykässä kommunistijärjestelmässä kehitetty juuri lainkaan, jolloin se jäi nopeasti täysin jälkeen.

Ostajat joutuivat DDR:ssä odottamaan uusia autojaan kymmenen vuoden ajan.