Teewave – mikä se on?

Gordon Murray suunnitteli aiemmin F1-kilpureita Brabhamille ja McLarenille. Eteläafrikkalainen on kuitenkin vuodesta 2007 pitänyt yritystä nimeltä Gordon Murray Design. Firman puitteissa kehitettiin T.25. Se ei ole ulkonäöstään huolimatta ollut superauto, vaan tarkoitettu kaupunkikäyttöön.

Gordon Murray suunnitteli aiemmin F1-kilpureita Brabhamille ja McLarenille. Eteläafrikkalainen on kuitenkin vuodesta 2007 pitänyt yritystä nimeltä Gordon Murray Design. Firman puitteissa kehitettiin T.25. Se ei ole ulkonäöstään huolimatta ollut superauto, vaan tarkoitettu kaupunkikäyttöön.

T.25 soveltuu ruuhkaisille kaupungin kaduille jokapäiväiseen käyttöön. Nyt Murray palaa tavallaan juurilleen Teewave Ar.1:n myötä. Tästä urheiluautosta oli aiemmin olemassa pelkkä prototyyppi, joka valmistettiin kemian alan yrityksen, Torayn, avustuksella.

Kaksipaikkainen Teewave AR.1  ei ole oikeasti urheiluauto sekään, vaan kevyt sähköauto. Sen sisustus on luonteeltaan karu, ja kojelautaan on sijoitettu mahdollisimman vähän katkaisimia ja mittareita.

Teewave muistuttaa ulkoisesti erittäin paljon Lotus Eliseä, mutta sen 2610 mm akseliväli on tasan 310 mm Lotusia mittavampi. Prototyyppi on vain 1,15 metrin korkuinen, siis todella matala. Pituudessa Teewave ylittää Elisen 3970 mm peräti 180 millillä.Murray ei paljasta, onko Teewaven ja Lotusin välillä oikeasti jotakin yhteyttä.

16 kWh tehoinen litium-ioniakku sijaitsee taka-akselin päällä. Vaikka akku painaa 240 Kilo, Teewaven omamassa jää 850 kiloon. Siten se painaa noin 400 kiloa Teslaa vähemmän, kuten Murray ylpeänä selittää.

 

Auto Bild