Tehtaan mekaanisesti ahtama 1947 Ford Pick-Up myytiin 600 000 eurolla

Kuvien upea 1947 Ford 1/2-ton Pick-Up, jonka aiempi kotipaikka oli Whitby , Ontario , Kanada, myytiin hiljattain Ford Motor Companylle Detroit , Michiganiin, USA:han 800 000 dollarilla, joka on reilut 600 000 euroa.

Kuvien upea 1947 Ford 1/2-ton Pick-Up ei ole mikään tavallinen yksilö. Sitä kannattaa todella tutkia tarkemmin. Yksilö asui aiemmin Whitbyssä, Ontarion provinssissa , Kanadassa, kunnes se myytiin äskettäin Ford Motor Companylle Detroitiin , Michiganiin, USA:han.

Kauppasummana oli tyrmäävä 800 000 dollaria, reilut 600 000 euroa. Tehdas halusi ostaa yksilön, asianmukaisella rahasummalla.

Lisäksi myyjä sai ylimääräisenä korvauksena uuden Ford F-350 Pick-Up "Duallien" – siis paripyörillä varustetun sellaisen. Mistä oikein on kyse?

Tällaista varustelistaa ei 1940-luvun autoon usein tilattu, eikä varsinkaan lava-autoon. Fordin tehtaan tiedostojen mukaan kuvien yksilö on yksi vain 35:stä, joihin asennettiin tehtaalla vuonna 1947 seuraavat lisävarusteet – pitäkää kiinni tuolinne laidasta: vesijäähdytteinen, mekaaninen McCulloch-ahdin, erikoiskaasutin sekä erittäin matala, erikoisvalmisteinen ilmanpuhdistin McCulloch-ahdinta ajatellen, koska konetilan korkeus asettaa ongelmia.

 

 

Muihin, alkuperäisiin lisävarusteisiin kuuluvat liukuva, avattava takalasi, ulkopuolinen aurinkolippa, alipainetoiminen, kojelaudan päälle asennettu Aku Ankka -mallinen tuuletin, tehdasasenteinen kompassi, tuhkakuppi ja ns. "tupakointisetti", rattilukko ohjauspylväässä, sisäpuolinen kattovalo, sisäpuoliset aurinkolipat, puskureihin asennetut sumuvalot, varhainen – tätä ei moni uskoisi todeksi – tehdasasenteinen vakionopeussäädin!

Entisöinnin aloitti Dave Hill. Dave osti auton isänsä Len'in kanssa alkuperäiseltä omistajalta, eräältä maanviljelijältä, joka tilasi auton tehtaalta mainituin varustein uutena, vuonna 1947...

Maailma on siis täynnä uskomattomia sattumuksia.

Dave on lisännyt autoon muutamia, omia kustom-yksityiskohtia, kuten lavalaatikon, blue dot -takavalot, joissa on pienet, siniset pisteet, sekä esimerkiksi metallisen varapyöräsuojuksen.

Ellei siinä vielä ollut riittävästi ihmettelemistä kahvipöytäkeskusteluun, heitetään kysymys: Miksi auto on aivan erityisen arvokas ja harvinainen yksilö?

Koska mallia tehtiin ahdettuna vain 35 dokumentoitua "alkuperäistä tehtaan rakentamaa", tämä yksilö saattaa olla ainoa jäljellä oleva, numbers matching -yksilö. Auton kävivät ennen kauppaa tarkastamassa Fordin tehdasmuseon asiantuntijat. Jossain on huhun mukaan kaksi muuta yksilöä, jotka ovat kuitenkin purettuina osiin.

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: Ken Le Prou