Tesla Model S P85D: Tältä näyttää 700-hevosvoimainen perheauto!

Arvasimme, että luvassa on unohtumaton koeajo. Model S on suorituskyvyltään kuin hävittäjälentokone!

Tesla Model S P86D on kiivasluonteinen perheauto, joka kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa.​
Tesla Model S P86D on kiivasluonteinen perheauto, joka kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa.​
Teslan Model S P86D:n kojelautaa hallitsee superselkeä, jättikokoinen 17-tuumainen kosketusvärinäyttö.​​
Teslan Model S P86D:n kojelautaa hallitsee superselkeä, jättikokoinen 17-tuumainen kosketusvärinäyttö.​​
Kartanluku tuskin voisi sujua tämän helpommin.​
Kartanluku tuskin voisi sujua tämän helpommin.​
Useimmat muutkin toiminnot hoidellaan kosketusnäytön valikoista.​
Useimmat muutkin toiminnot hoidellaan kosketusnäytön valikoista.​

Tesla Model S -mallia lähestyessä kaikki eivät täysin oivalla, mitä on luvassa. Normaalisti korin myötäiset ovien ulkokahvat siirtyvät kahvoja koskettaessa ulospäin, käyttöasentoon. Kätevää, ja vähentää ilmanvastusta. Takaviistosta Model S tuo mieleen lähinnä Jaguarin, keulan ollessa omintakeisen urheilullinen. Useimmille tavallisille tienkäyttäjille merkki ja malli ovat toistaiseksi tuntemattomat. Ennen kaikkea Teslan hätkähdyttävä suorituskyky aiheuttaa kuitenkin laajaa tyrmistystä!

 

Monikäyttöinen superauto

 

Monessako perhe- ja edustuskäyttöön soveltuvassa henkilöautossa on nimittäin superauton suorituskyky?

Koeajamassamme Tesla Model S:n suorituskykyisimmässä P85D-versiossa on kaksi akselien yhteyteen sijoitettua sähkömoottoria, järjestelmäteholtaan 700 hv, joten kaasupoljinta painaessa tapahtuu – silmittömästi. Lyhyellä koeajolla totesimme, ettei mukavampaa henkilöautoa voi kuvitella: nollasta sataan taittuu vain 3,4 sekunnissa.

Ja koska sähkömoottorissa on käytössä maksimivääntö heti aloituskierroksista lähtien, Teslan tarvittaessa käsittämättömän raju, silti nelivedon ja tarkan ohjauksen ansiosta loistavan hallittu kiihtyvyys tuo mieleen hävittäjälentokoneen. Kosketusnäytöltä löytyvän erityisen Insane-painikkeen (!) myötä kaikki hevoset saa valjastetuksi käyttöön. Jarrutusenergia otetaan viisaasti talteen.

Onkin vaikea kuvitella perheautoa, jolla olisi turvallisempi suorittaa ohituksia, koska ohituksen jälkeen nopeus palautuu hetkessä vakioksi, kiitos sähkömoottorin tehokkaan moottorijarrutuksen. Tavanomaista jarrua tarvitaan siis käytännössä vain liikennevaloissa loppuhidastuksiin sekä pysäköitäessä, jossa iso peruutuskameranäyttö osoittaa kykynsä. Ilmajousitus toimii miellyttävästi ja alustakorkeuden voi säätää viiteen tasoon. Näin voi ylittää liioitellun korkean nopeushidasteen.

 

Tarvittaessa reilusti matkatavaraa

 

Model S:n perustavaratila on jo 650 litraa, mutta takaselkänojat alas taittaen saadaan yli 1 000 litraa. Lisäksi takatavaratilan alla on oma lisätilansa, eikä pidä unohtaa etupellin alaista 150 litran laaria – sähkömoottorit eivät näet riistä tavaratilaa, koska ne asettuvat akselien yhteyteen. Litteä akusto taas sijaitsee lattian alla.

Mukavissa etuistuimissa on monipuoliset sähkösäädöt.​
Mukavissa etuistuimissa on monipuoliset sähkösäädöt.​
Business-henkisissä sisätiloissa on riittävästi jalkatilaa takaistuimella pitkäjalkaiselle: 186-senttinen mahtuu mukavasti.​
Business-henkisissä sisätiloissa on riittävästi jalkatilaa takaistuimella pitkäjalkaiselle: 186-senttinen mahtuu mukavasti.​

Kuljettajan on helppo seurata jättikokoiselta 17-tuumaiselta kosketusnäytöltä navin karttanäkymää tai operoida lukemattomia, selkeästi esiin tuotuja toimintoja, kuten ilmajousituksen moniasentoista tasosäätöä. Toiminnot muistuttavat Applen iPhonea, ja aivan oikein: yhteistyötä Applen kanssa on tehty. Koska Teslan on jatkuvasti internetissä, tietohaku tai nettiradioasemien kuuntelu luonnistuvat mainiosti.

 

Supernopeaa lataamista

 

Teslan lataaminen luonnistuu kotilatauslaitteella täyteen yön yli kymmenessä tunnissa, jolloin yksi latauskerta maksaa noin 10 euroa – tämä on se perinteisempi menetelmä. Vielä kiinnostavammaksi vaihtoehdoksi tulevat Teslan omat Supercharger-latausasemat, joista kaksi ensimmäistä sijoittuvat ykköstielle, Helsingin ja Turun päähän, Ruotsiin ja Keski-Eurooppaan suuntautuvan reitin varrelle. Asemia on tulossa Suomeen 2015–2016 siten, että niitä on pian jo kahdeksan.

Supercharger-tehoasemia on myös suurkaupunkien lähistöllä pitkin Länsi-Eurooppaa. Niitä käyttämällä akuston voi ladata 50 prosentin valmiuteen uskomattoman nopeassa 20 minuutissa ja 80 % tila saavutetaan jo 40 minuutissa. Näin lataus luonnistuu samalla, kun pitää pienen kahvitauon.

Mikä parasta, Tesla-asemia käyttäen lataus ei maksa mitään ja tämä ominaisuus säilyy auton eliniän, vaikka auto vaihtaisi omistajaa. Asemia pystyy etsimään näppärästi sähköisesti kartalta. Molemmat latauskaapelit seuraavat auton mukana. Runsaaseen turvavarusteluun kuuluvat kahdeksan turvatyynyä ja turvaverhot.

Tesla Model S -malleja on tähän mennessä myyty Suomessa korkeasta hinnasta huolimatta jo 107 yksilöä. Joka sähkötykin hankkii, saa sananmukaisesti monikäyttöauton, jossa yhdistyvät käytännöllinen perheauto, kaikin eväin ladattu edustusauto – sekä todella urheilullinen superauto.

700 hevosvoimaa varmistaa turvalliset rahkeet ohituksiin.​
700 hevosvoimaa varmistaa turvalliset rahkeet ohituksiin.​
Etupellin alla on iso ylimääräinen tavaratila.​
Etupellin alla on iso ylimääräinen tavaratila.​
Kun ovenkahvaa koskettaa se siirtyy sähköisesti esiin korista käyttöä varten.​
Kun ovenkahvaa koskettaa se siirtyy sähköisesti esiin korista käyttöä varten.​
Tesla Model S:n varsinainen tavaratila on isoimmillaan yli 1000-litrainen.​
Tesla Model S:n varsinainen tavaratila on isoimmillaan yli 1000-litrainen.​

 

 

Tesla Model S P85D

Moottori kaksi sähkömoottoria (edessä 224 hv, takana 476 hv),

Järjestelmäteho kW (700 hv),

Järjestelmävääntö 700 Nm,

Suorituskyky 0–100 km/h 3,4 s,

Huippunopeus 250 km/h

Toimintamatka 480 km

CO2-päästöt 0 g/km

Voimansiirto suoraveto, neliveto

Mitat p 4970, l 2187 mm

akseliväli 2960 mm, tavaratila 650– +1000 l

Hinta alk. 116 124 euroa

*****

 

Miellyttää

Suorituskyky   Silmitön kiihtyvyys merkitsee ohitusturvallisuutta.

Ärsyttää

Ei ärsyttäviä ominaisuuksia.

Yllättää

Monitoimisuus                            Model S on todellinen monikäyttöauto superautosta perheautoon.

 

 

YHTEENVETO

Tesla on niin nopea ladata etenkin merkin omilta latausasemilta, että suorituskykyä voi tarvittaessa huoletta hyödyntää turvallisiin ohituksiin. Nelivetoinen P85D maksaa testiyksilövarustein 142 419 euroa, mutta tällöin paketista tuskin puuttuu enää juuri mitään. Saatavilla on muun muassa panoraamatyyppinen lasikatto (2 600 e) ja hiilikuituinen etuspoileri (1 050 e). Kertakaikkinen huipputuote!