Teslan Supercharger-latausasemat: Miten niin ei muka jokapäiväiseen käyttöön?

Saksassa on erikoinen tilanne, jos aikoo ladata ilmaista sähköä Teslan elinkaaren ajan. Lataaminen on ollut täysin ilmaista, mutta nyt omistajille on Saksassa tullut postia.

Teslan omat, erittäin nopeat latausasemat on tarkoitettu nimenomaan pitkän matkan latauksiin eikä jokapäiväiseen käyttöön. Arkiset kaupunkilataukset kuuluu näin ollen tehdä kotioloissa. Teslojen määrä kasvaa nimittäin sellaista vauhtia, että ilmaisen lataamisen kuormitus muodostuu muutoin tehtaalle liian suureksi rasitteeksi.

Saksalaisomistajille jaetun tiedon mukaan Supercharger-asemia ei olekaan tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön. Postia ovat Saksassa saaneet ainakin jotkut Model S -mallin omistajat.

Jaetun tiedotteen mukaan Supercharger-asemat on tarkoitettu pitkän matkan käyttöön, joten Supercharger-asemien käyttöä joutuisi näin ollen rajoittamaan, murisee Tesla Motors Clubin jäsen.

Ärsyyntyminen on ymmärrettävää, lupaahan Tesla ilmaisen lataamisen Supercharger-asemien avulla auton eliniän. Ilmainen lataaminen koskee siis myös käytettyjä Tesloja.

Tai näin asia on ainakin ymmärretty suuren yleisön keskuudessa. Todellisuudessa Teslan Info-sivustolla kerrotaan, että ”Supercharging on ilmaista Model S -mallin elinkaaren ajan, kunhan käytetään Supercharger-latausta.” Mistään rajoituksista sivustolla ei mainita.

Teslan omat, erittäin nopeat latausasemat on kuitenkin tarkoitettu nimenomaan pitkän matkan latauksiin eikä jokapäiväiseen käyttöön. Arkiset kaupunkilataukset kuuluu näin ollen tehdä kotioloissa. Teslojen määrä kasvaa nimittäin sellaista vauhtia, että ilmaisen lataamisen kuormitus muodostuu muutoin tehtaalle liian suureksi rasitteeksi.

Lisäksi on otettava huomioon sekin, että mikäli Tesla-omistajat lataavat tavallisessa kaupunki-arkikäytössä akkujaan Supercharger-asemilla, ei asemien rajallisen määrän vuoksi pitkän matkan Tesla-ajajille ehkä löydykään latauspaikkaa silloin kun tarve vaatii.