Tiedätkö, millaiselta näyttää tuleva uusi Toyota Hilux?

Kätevät pick-upit ovat suosittuja monessa maassa, myös Thaimaassa, joten ei ihme, että uusi Toyota Hilux esiteltiin juuri siellä tehtaan sisäisessä esittelytilaisuudessa omille työntekijöille.

Tulevan Hiluxin keulamuotoilu myötäilee nykyisiä Toyota-henkilöautomalleja.​ Uutuus ensiesitellään Thaimaassa kesäkuussa 2015.​
Tulevan Hiluxin keulamuotoilu myötäilee nykyisiä Toyota-henkilöautomalleja.​ Uutuus ensiesitellään Thaimaassa kesäkuussa 2015.​

Uuden sukupolven Toyota Hilux lienee tulossa markkinoille kesällä 2016, kertoo verkkosivusto Indian Autoblog. Malli perustuu seuraavan sukupolven keskikokoiseen Toyota Fortuner -katumaasturiin.

Ensimmäisiä pikaotoskuvia uudesta Hiluxista esitellään myös Facebook-sivustolla ”Terranismo”, josta havaitaan tulevan Hiluxin keulamuotoilun myötäilevän nykyisiä Toyota-henkilöautomalleja.

Ajovaloumpiot ovat selvästi matalammat ja ne ulottuvat vastedes etukulmien ympäri, antaen Hiluxille enemmän ulkoista dynamiikkaa. Neliovisella korilla varustetun pick-upin takaovien lasit ovat muotoilultaan erilaiset kuin ennen.

2016-mallisen Toyota Hiluxin takavalot ovat jonkin verran aiempaa pienempikokoiset ja lisäksi takaportin avausmekanismi on toisenlainen.

Sitä vastoin Toyota Hiluxin tuttu perusolemus säilyy ennallaan, onhan kyseessä kuitenkin hyötyajoneuvo.

Matkustamossa on paljon uutta, sillä ensimmäisen nopean valokuvan perusteella Toyota on lainannut tulevan Hiluxin kojelautasuunnitteluun monia ideoita esimerkiksi Yaris- ja Auris-malleista.

2016 Hiluxin takavalot ovat jonkin verran aiempaa pienempikokoiset ja takaportin avausvipu on erilainen.​
2016 Hiluxin takavalot ovat jonkin verran aiempaa pienempikokoiset ja takaportin avausvipu on erilainen.​
Kuljettajan paikka on vastedes paljon entistä toimivampi ja mittarit näyttävät tyylikkäiltä. Ohjauspyörää somistaa hopeinen koristelista. Myös keskikonsoli vaikuttaa asialliselta: ilmapuhallussuuttimet sijaitsevat vastedes ylempänä ja kojelaudassa on kookas kosketusnäyttö.​
Kuljettajan paikka on vastedes paljon entistä toimivampi ja mittarit näyttävät tyylikkäiltä. Ohjauspyörää somistaa hopeinen koristelista. Myös keskikonsoli vaikuttaa asialliselta: ilmapuhallussuuttimet sijaitsevat vastedes ylempänä ja kojelaudassa on kookas kosketusnäyttö.​

Kuljettajan paikka on vastedes paljon entistä toimivampi ja mittarit näyttävät tyylikkäiltä. Ohjauspyörää somistaa hopeinen koristelista. Myös keskikonsoli vaikuttaa asialliselta: ilmapuhallussuuttimet sijaitsevat vastedes ylempänä ja kojelaudassa on kookas kosketusnäyttö.

Muilta osin kojelauta näyttäisi melko entisen oloiselta, mutta nähtäväksi jää, millainen se on tuotantomalleissa.

Uusia pienempitilavuuksisisa turbodieseleitä

Toyota Hiluxin dieselmoottorit uusiutuvat ennakkotietojen perusteella. Tuttujen 2,5- ja 3,0-litraisten turbodieselien tilalle tulevat downsizing-moottorit 2,4- ja 2,8-litraiset turbodieselit, joista on luvassa aiempaa taloudellisempia.

Moottoritiedoista annetaan seuraavaa dataa. Mukaan on tulossa neljä moottorivaihtoehtoa:

Hilux 2.4 MT: 2.4-litrainen nelisylinterinen turbodiesel, suurin teho 166 hv/3600 r/min ja maksimivääntö 343 Nm/1400–3400 r/min, viisinopeuksinen käsivaihteisto

Hilux 2.4 AT: 2.4-litrainen nelisylinterinen turbodiesel, suurin teho 162 hv ja maksimivääntö 400 Nm/ 1600–2000 r/min, kuusinopeuksinen automaattivaihteisto

Hilux 2.8 MT: 2.8-litrainen nelisylinterinen turbodiesel, 176 hv/3400 r/min ja maksimivääntö 420 Nm/1400–2600 r/min, kuusinopeuksinen käsivaihteisto

Hilux 2.8 AT: 2.8-litrainen nelisylinterinen turbodiesel, 176 hv/3600 r/min ja suurin vääntömomentti 450 Nm/1600–2400 r/min, kuusinopeuksinen automaattivaihteisto.

Kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteyteen tulee painikkeesta kytkettävä Eco-toiminto, joka pudottaa lievästi tehoja ja alentaa keskikulutusta.

Christopher Clausen