Tiesitkö, että kuorma-auton alleajosuoja ei toimi – törmäys voi olla tuhoisa!

Kuorma-autojen ja perävaunujen takalaidan alleajosuoja on kuulunut Keski-Euroopassa vuodesta 1970, ja Suomessa 1.1.1971 lähtien vakiovarusteisiin. Erityiset sivusuojat ovat tulleet Suomessa käyttöön vuonna 1992. Vuodesta 2006 takalaidan alleajosuojan rakennemääräyksiä vielä tiukennettiin. Tästä huolimatta henkilöauton törmääminen perävaunuun tai kuorma-auton peräosaan johtaa usein kuolemaan.

Jos olet itse joutunut kuvan mukaiseen tai läheltä-piti -tilanteeseen, seuraavat asiat ovat erityisen tärkeää tietoa.

Kuorma-autojen ja perävaunujen takalaidan alleajosuoja on kuulunut Keski-Euroopassa vuodesta 1970, ja Suomessa 1.1.1971 lähtien vakiovarusteisiin. Erityiset sivusuojat ovat tulleet Suomessa käyttöön vuonna 1992. Vuodesta 2006 takalaidan alleajosuojan rakennemääräyksiä vielä tiukennettiin. Tästä huolimatta henkilöauton törmääminen perävaunuun tai kuorma-auton peräosaan johtaa usein kuolemaan.

Sekä Saksan tieliikennejärjestö ADAC:n että Yhdysvaltain Insurance Institute for Highway Safetyn tutkimusten mukaan alleajosuoja on kuitenkin pelkkä farssi. Törmäystilanteessa alleajosuoja antaa usein periksi ja henkilöauto työntyy kuorma-auton peräosan alle.

Esimerkiksi kuvan Renaultin tapauksessa auto on työntynyt alle B-pilariin saakka.

ADAC on tehnyt vuodesta 2005 törmäystestejä aiheesta ja esitellyt vaihtoehtoisen ratkaisun: parempi alleajosuoja sijaitsee lähempänä kuorma-auton takaosaa, ja on vain 50 senttimetriä takalaidan sisäpuolella. Toisin kuin nykyiset, uusi alleajosuoja on myös kiinnitetty kuorma-autoon tai perävaunuun huomattavasti entistä lujemmin.

Autonvalmistajat ovat valmiita toimimaan, mutta ostajat puuttuvat toistaiseksi.

Auto Bild