Hyvä tietää renkaista

Nykyisellään renkaisiin on kiinnitettävä enemmän huomiota kuin aiemmin, sillä rengastyyppejä, sääntöjä sekä määräyksiä on enemmän.

Renkaiden säilytys

Renkaan oikea säilytyspaikka on kuivassa, viileässä ja valolta suojassa. Lämpötilan tulisi olla alle +25 celsius-astetta, mutta yli 0 ⁰C. Pannuhuone ei siis ole oikea paikka, sillä kumiseos kovettuu lämpimässä. Myös pakkasen puolella kumin ominaisuudet saattavat muuttua siten, että se vaikuttaa renkaan käyttöikään. Myöskään kerrostalon ullakkokomero ei ole lämpötilan takia välttämättä oikea paikka.

Auringon ultraviolettisäteilyllä on kumiin ikäännyttävä vaikutus, joten siksi renkaat tulisi suojata eritoten suoralta auringonpaisteelta. Sähkölaitteiden lähellä säilyttäminen ei myöskään ole suositeltavaa kipinöiden ja mahdollisten sähköpurkausten takia.

Huolettomasti autotallin nurkkaan hylätyt renkaat saattavat vastaavasti altistua öljyjen, rasvojen tai liuottimien vaikutukselle. Nämä kemikaalit vaurioittavat rengasta jo varsin lyhyessä ajassa. Nyt ei kuitenkaan kannata huolestua pesulinjojen liuottimista. Ne ovat nykyään huomattavasti ympäristöystävällisempiä, eivätkä sisällä niin vahvoja liuottimia kuin "vanhanliiton liukkarit" vielä kymmenen vuotta sitten. Lisäksi pesureissa liuotin pestään pois saippualla ja kokonaisuus huuhdellaan lopuksi tehokkaasti.

Talvirengaspakko:

Joulukuun alku – helmikuun loppu

» Nastarenkaiden käyttö sallittu: marraskuu–maaliskuu (tai toista pääsiäispäivää seuraava maanantai), sallittu myös muina aikoina, mikäli keliolosuhteen niin edellyttävät

Varsinaista kesärengaspakkoa meillä ei ole, joten nastattomilla talvirenkailla saa ajella vaikka vuoden ympäri. Tämä ei kuitenkaan ole turvallisuuden nimissä viisain ratkaisu. Talvikäyttöön suunniteltu rengas ei toimi kesäkeleillä kesärenkaan veroisesti vesikeleissä, märällä tai edes kuivalla kelillä.

 

Lain vaatimat vähimmäisurasyvyydet

  • 1,6 mm kesärengaskaudella

  • 3,0 mm talvirenkaalle talvirengaskaudella

Renkaan sivussa on TWI-merkintä (Tread Wear Indicator), jonka kohdalle kulutuspintakuvion uriin on valettu kulumispalkit. Mikäli tämä uranpohjalla oleva palkki, tuttavallisemmin "tulkki", on kulutuspinnan kanssa samalla tasolla, on renkaan urasyvyys kulunut 1,6 millimetriin tai sen alle. Tämä – 1,6 mm − on siis lain sallima vähimmäisurasyvyys renkaalle kesäkäytössä. Monissa talvirenkaissakin on sama merkintä.

Suositusten mukaan urasyvyys tulisi kesärenkaissakin kuitenkin olla vähimmilläänkin neljä millimetriä. Tuo 4 mm on helppo tarkastaa kahden euron kolikolla, sillä kolikon reunassa oleva hopeinen reunus on hieman vajaa 4 mm. Urasyvyyden väheneminen alle tuon mitan heikentää pitoa märillä keleillä olennaisesti.

Renkaan kulutuspinna pääurissa on kumipalkit, joista näkee täyttääkö urasyvyys lainkirjaimen.

 

Renkaille voi oikeastaan laskea neljä vuosipyykkiä:

  • 3 vuotta: käyttämätön ja oikein varastoitu rengas on vielä uudenveroinen.
  • 5 vuotta: enimmäisikä oikein säilytetylle renkaalle, joka voidaan vielä myydä uutena. Hyvän kauppatavan mukaan kuluttajalle olisi kuitenkin kerrottava renkaan olevan yli kolme vuotta sitten valmistettu.
  • 6 vuotta: renkaan käyttöikäsuositus = aika renkaan käyttöön otosta siihen kun se tulisi suosituksen mukaan uusia.
  • 10 vuotta: suositeltu renkaan kokonaisikä valmistusajasta laskien. Saksassa yli 10-vuotias rengas merkitään korjauskehotuksella rekisteriotteeseen.

Renkaan valmistusaika on merkitty renkaan sivuun DOT-koodin perään. 2000-luvulla valmistetuissa renkaissa merkintä on nelinumeroinen, joista kaksi ensimmäistä kertovat valmistusviikon ja kaksi viimeistä -vuoden.

Renkaan valmistusviikon ja -vuoden näkee renkaan sivusta.

 

Kulutuspintakuviot

Epäsymmetrinen: kuviossa on erillinen ulko- ja sisälaita, mutta ei määrättyä pyörimissuuntaa. Ulkolaidalla haetaan usein ajovakautta ja sisälaidalla lisää pitoa.

Tämä rengas pyörii auton eripuolilla vastakkaisiin suuntiin.

Symmetrinen: kuvio on keskilinjan molemmilla puolin samanlainen. Perinteisin kuviomuoto, joka on kuitenkin kehittynyt vuosien saatossa.

Iäkkäin kulutuspintakuvio, jolle ei ole erillistä pyörimissuuntaa, eikä määrättyä ulko- tai sisälaitaa.

Direktionaalinen: renkaalla on määrätty pyörimissuunta, kuvio usein V-muotoinen. Poistaa tehokkaasti veden ja lumen kulutuspinnan alta.

Tällä renkaalla on määrätty pyörimissuunta.

 

MUISTILISTA

  • Pese vanteet ja renkaat kausisäilytyksen ajaksi. Tällöin lika irtoaa helpommin ja mahdolliset vauriot vanteessa tai renkaassa huomaa helpommin.
  • Kevytmetallivanteilla varustetussa autossa, muista jälkikiristys noin 200 kilometrin ajon jälkeen. Vanteen ja navan väliin jäänyt lika saattaa aiheuttaa pulttien/mutterien löystymisen.
  • Parhaan kilometrisuoritteen saat, kun vaihdat renkaat 7000–8000 kilometrin välein etuakselilta taka-akselille ja päin vaistoin. Pidä kuitenkin renkaan PYÖRIMISSUUNTA ENNALLAAN, muutoin renkaan kuluminen nopeutuu huomattavasti.
  • Huomioi lomareissuilla, että rengaspaineet eivät lain mukaan saa alittaa yli 20 % auton kuormitustilannetta vastaavia suosituspaineita. Vajaapainen rengas kuluu nopeammin, lisää auton polttoaineenkulutusta ja heikentää ajovakautta.
  • Tarkasta rengaspaineet vähintään kahden kuukauden välein. Rengaspaineet laskevat pikkuhiljaa itsekseen.