Timanttinen uutuus luvassa katumaasturien maailmaan

Rolls-Royce esittelee ensimmäiset prototyyppikuvat tulevasta Cullinan-katumaasturistaan.

Vuoden 2018 lopulla tai 2019 alussa markkinoille saapuvan Rolls-Royce Cullinanin ainoaksi moottoriksi on luvassa 626-hevosvoimainen ja 6,75-litrainen V12. Kuvassa nelivetojärjestelmän testipenkkinä toimiva Phantom Series II.​
Vuoden 2018 lopulla tai 2019 alussa markkinoille saapuvan Rolls-Royce Cullinanin ainoaksi moottoriksi on luvassa 626-hevosvoimainen ja 6,75-litrainen V12. Kuvassa nelivetojärjestelmän testipenkkinä toimiva Phantom Series II.​

Cullinan-nimi on tuttu timanttien ystäville. Rolls-Roycen mallinimi juontuu kuuluisasta, Etelä-Afrikasta vuonna 1905 löydetystä Cullinan-timantista. Kyseinen maailman suurin luonnontimantti painoi peräti 621,35 grammaa ja se leikattiin vuonna 1907 jalokivikokoelmaksi, joka lukeutuu Englannin kruununjalokiviin.

Mikäli Rolls-Royce Cullinanin mittasuhteet vaikuttavat omintakeisilta, siihen on pätevä selitys: Cullinan-katumaasturin perustana on lyhennetty neliovinen Rolls-Royce Phantom Series II, jonka tunnistaa helposti vastakkain aukenevista ovista. Myös näyttävä takaspoileri sekä neljä pakoputkea luovat ominaisilmettä.

Tehtaan mukaan testiyksilön myötä testataan Cullinanin sarjatuotantomallin nelivetoista alustaa, joka ei varmasti jää ainoaksi lajissaan. Mallin valmistuksen aloittamisen varmistivat Rolls-Roycen johtajat Peter Schwarzenbauer ja Torsten Müller-Ötvös.

Phantom II -testipenkille ovat ominaista neljä pakoputkea ja kookas takaspoileri.​
Phantom II -testipenkille ovat ominaista neljä pakoputkea ja kookas takaspoileri.​

Rolls-Royce valmisti vuonna 2014 hieman yli 4 000 autoa. Uusi Cullinan-katumaasturi kilpailee Bentley Bentayga -katumaasturin kanssa, mutta asettuu sen yläpuolelle ja tarjoaa, toisin kuin Bentley, myös kolmannen istuinrivin. Uutuuden tarkoitus on nostaa Rolls-Roycen vuotuinen valmistusmäärä 6000–7000 autoon.

Vuoden 2018 lopulla tai 2019 alussa markkinoille saapuvan Rolls-Royce Cullinanin ainoaksi moottoriksi on luvassa 626-hevosvoimainen ja 6,75-litrainen V12, jossa keskitytään vääntöön. Suurinta vääntömomenttia on luvassa 1000 Nm. Vaihteistoksi tulee kahdeksanportainen automaatti. Ohjelmistoon saattaa ilmaantua myös V8-moottorinen hybridiversio.