Titanicin rahtiruumassa ollut Renault-henkilöauto oli tämän näköinen

James Cameronin Titanic-elokuvassa esiintyy ajokuntoinen Renault-henkilöauto. Todellisuudessa Titanicin rahtiruumassa oli todellakin Renault CB , mutta se oli pakattuna puulaatikoihin ja pyörät olivat irrotettuina. Katso Auto Bild Suomen nettisivustolta, millaiselta Titanicin Renault oikeasti näytti.

James Cameronin Titanic-elokuvassa (1997) esiintyy täydessä ajokunnossa rahtiruumassa seisova, upouusi Renault-henkilöauto. Todellisuudessa Titanicin rahtiruumassa oli todellakin Renault CB, mutta olennaista on tietää, että auto oli nimenomaan pakattuna kuljetusta varten puulaatikoihin ja että sen pyörät olivat kuljetusta varten irrotettuina.

Sitä paitsi, rahtiruumaan ei matkan aikana ollut kenelläkään oikeasti mitään asiaa, miehistöä lukuun ottamatta.

Katso näistä kuvista, millaiselta Titanicin Renault Coupé de Ville oikeasti näytti.

Brittiläisen White Star -varustamon kuninkaallisen postihöyryn, RMS Titanicin, ainoaksi jääneellä neitsytmatkalla rahtiruumassa oli todellakin amerikkalaisen William Carterin hankkima, upouusi 1912 Renault Coupé de Ville (CB), joka meni meren pohjaan.

Southamptonissa, Titanicin lähtösatamassa laivaan noussut William Carter nousi alukseen vaimonsa Lucilen sekä perheen lasten, Lucilen ja Williamin, kanssa.

Perheellä oli  käytössään kaksi, loisteliasta ensimmäisen luokan hyttiä B-96 sekä B-98. Mukana oli myös kaksi koiraa. Ensimmäisen luokan hyttejä oli tyyliltään useanlaisia ja niidenkin hinnat vaihtelivat, mutta keskimäärin sellainen maksoi nykyrahassa mitattuna luokkaa 50 000 euroa.

Titanicin jäävuoreen törmäämisen iltana 14.4.1912 William Carter oli vaimoineen kutsuvieraana illallisella aluksen ensimmäisen luokan ravintolassa, kapteeni Edward J. Smithin pöydässä. Illan mittaan naisväki vetäytyi yöpuulle ja William Carter vanhempin jäi tupakkasalonkiin juttelemaan sekä pelaamaan korttia.

Isä-Carter selviytyi onnettomuudesta ja saapui yhdessä pelastusveneistä matkustajia pelastamaan saapuneelle matkustajalaiva Carpathialle, mutta tarinan mukaan hänen vaimonsa ja lapsensa olisivat pelastuneet vasta isänsä jälkeen, myöhemmässä veneessä. Asetelma johti sittemmin avioeroon. Erään tarinan mukaan isä-Carter olisi jopa todennut vaimolleen tyyliin "Sinäkin siis selviydyit." Titanicin pelastusveneiden kuormauksessa noudatettiin vanhaa sääntöä naiset ja lapset ensin.

William Carter jätti Renault'n menetyksen johdosta White Starille 5 000 dollarin korvausvaatimuksen.

Julkaisimme tämän jutun Titanicin uppoamisen 100-vuotispäivän aamuna, varsin tarkalleen klo 02.20 aamuyöllä. Se oli Titanicin virallinen uppoamishetki.

 

 

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: RM Auctions