Toisenlaisella voimalla: vetyauto, täyssähköautokonsepti ja hybridikonsepti

Geneven autonäyttelyssä on esillä muitakin kuin bensiini-, diesel- ja sähköautoja. Hyundain esittelee vetyauton, Audin täyssähköautokonseptin ja Škodan hybridikonseptin.

Hyundai NEXO

Hyundai NEXO
Hyundai NEXO

Hyundai NEXO, joka on Hyundain toisen sukupolven vetyauto, sai Genevessä Euroopan-ensiesittelynsä. Täysin uuden NEXOn vety-/sähkömoottori yhdistää päästöttömän liikkumisen, uusinta autonomisen ajamisen teknologiaa ja älykkäät, edistykselliset kuljettajaa avustavat järjestelmät. Uutuuden toimintamatka on NEDC-mittaussyklin mukaan jopa 800 kilometriä.

Audi e-tron

Audi e-tron
Audi e-tron

Audi e-tron -prototyyppi antaa esimakua Audin ensimmäisestä täyssähköautosta. Prototyypin Camouflage Design -naamiointiteippaus kuvastaa korkeajännitteistä voimalinjaa ja akkuteknologiaa. Urheilullisessa SUV-mallissa luksusauton tilat ja mukavuus yhdistyvät päivittäistä käyttöä palvelevaan toimintamatkaan.

Ennen sarjatuotannon aloittamista on testattu lähes 250 kehitysversiota äärimmäisissä olosuhteissa ympäri maailmaa. Audi e-tronin tuotantoversio lanseerataan Euroopassa tämän vuoden lopulla.

Premium-luokan SUV-mallissa on tilaa viidelle henkilölle ja suurelle matkatavaramäärälle. Pitkä toimintamatka ja kattavat latausvaihtoehdot tarjoavat sähköllä ajamista ilman kompromisseja. Audi e-tron -prototyypin tuotantoversio voidaan ladata pikalatausasemilla jopa 150 kW:n teholla. Tällä latausteholla täyslataus kestää noin 30 minuuttia.

Škoda Vision X

Škoda Vision X
Škoda Vision X

Vision X on Škodan ensimmäinen hybridikonseptiauto, jonka käyttövoimana on maa-/biokaasu, bensiini ja sähkö. Tällä crossoverkonseptiautolla Škoda siirtää katumaasturimalliensa tyypillisimmät piirteet siirtyvät uuteen kokoluokkaan.

Vision X:n voimalinja on suunniteltu kestävän kehityksen periaatteet ja suorituskyky huomioon ottaen. Se on syntynyt tulevaisuuteen suuntautuvasta tekniikasta. Uusi hybridijärjestelmä takaa spontaanin tehon ja pienet päästöt. Ensimmäistä kertaa tehotaloudellinen ja poikkeuksellisen vähäpäästöinen polttomoottori on yhdistetty hihnakäyttöiseen käynnistingeneraattoriin ja taka-akselille asennettuun sähkömoottoriin.

Pelkästään sähkömoottorin voimalla voidaan ajaa lyhyitä matkoja, ja sähkömoottorilla saadaan lisää tehoa ripeisiin liikkeellelähtöihin. Maantiellä tai maastossa ajettaessa autoa vetävät etupyörät tai takapyörät tai tarvittaessa molemmat nelivetona. X:n edistyksellinen hybridijärjestelmä yltää NEDC-standardin mukaisessa testisyklissä CO2-päästöön 89 grammaa kilometrillä.

Konseptiautossa on erityisesti maakaasulle (CNG) suunniteltu nelisylinterinen, pakokaasuahdettu 1,5-litrainen G-TEC-polttomoottori. Maakaasun ohella tämä moottori voi käyttää myös biokaasua tai vihreän energian avulla tuotettua synteettistä maakaasua. Maakaasuautojen CO2-päästöt ovat noin 18‒25 prosenttia pienemmät kuin vastaavan tehoisten bensiinimoottoriautojen. Biokaasun käyttämisellä CO2-päästö saadaan vieläkin pienemmäksi. Jos autossa käytetään pelkästään biokaasua tai synteettistä maakaasua, maakaasuauto on CO2-neutraali.

Maakaasumoottorin teho on 130 hv ja suurin vääntö 200 Nm. Kahdesta maakaasusäiliöstä toinen on sijoitettu takaistuimen alle ja toinen taka-akselin takapuolelle. Maakaasumoottorin voima välittyy etupyörille ja sähkömoottorin takapyörille. Sähkömoottori kytkeytyy toimintaan tarvittaessa. Sähkömoottorin kompaktikokoinen akku riittää parin kilometrin ajoon pelkällä sähköllä.