Tom Tjaarda Lahden Classic Motorshowssa

Toukokuun 7.-8. päivinä järjestettävä Lahden Classic Motorshow saa vieraakseen yhden viime vuosisadan maineikkaimmista automuotoilijoista, kun amerikkalainen Tom Tjaarda esiintyy Lahden Messukeskuksessa näyttelyn molempina päivinä. Detroitissa 1934 syntyneellä Tom Tjaardalla on takanaan yli puolen vuosisadan ura automuotoilijana. Hänen isänsä työskenteli jo samassa ominaisuudessa Fordilla 30-luvulla, mutta mies itse opiskeli Michiganissa arkkitehdiksi, kunnes 1958 pääsi yllättäen hankkimaan työkokemusta Carrozzeria Ghian studiolle, Italiaan. Tämä tilaisuus aukeni hänelle kiintoisasti suomalaisen professorin kautta.

Toukokuun 7.-8. päivinä järjestettävä Lahden Classic Motorshow saa vieraakseen yhden viime vuosisadan maineikkaimmista automuotoilijoista, kun amerikkalainen Tom Tjaarda esiintyy Lahden Messukeskuksessa näyttelyn molempina päivinä.

Detroitissa 1934 syntyneellä Tom Tjaardalla on takanaan yli puolen vuosisadan ura automuotoilijana. Hänen isänsä työskenteli jo samassa ominaisuudessa Fordilla 30-luvulla, mutta mies itse opiskeli Michiganissa arkkitehdiksi, kunnes 1958 pääsi yllättäen hankkimaan työkokemusta Carrozzeria Ghian studiolle, Italiaan.

Tämä tilaisuus aukeni hänelle kiintoisasti suomalaisen professorin kautta.

Tjaarda asettui asumaan Torinoon ja teki mittavan uran autoteollisuuden palveluksessa työskennellen Ghian lisäksi mm. Pininfarinalla, Rayton Fissorella sekä Giorgetto Giugiaron Ital Designilla. Hänen merkittäviä töitään ovat olleet Fiat 124 Spyder, Ferrari 365 GT California Spyder, Ferrari 330 GT 2+2 sekä erinäiset Mercedesin, Lancian, Corvetten ja Corvairin pohjalle muotoillut prototyypit. Myös Ford Fiestan prototyyppinä pidetty tutkielma on Tjaardan käsialaa.

Kaikkein kuuluisin Tom Tjaardan luomuksista lienee kuitenkin De Tomaso Pantera superauto. Sen lennokkaat, mutta hyvin aikaa kestäneet muodot yhdistetään hänen nimeensä pysyvimmin. Monet lukevat Tjaardalle myös keskeisen roolin modernin citymaasturin hahmottajana. Hänen 80-luvulla Rayton Fissorelle suunnittelemaansa Magnum 4x4:ää pidetään tuon autotyypin edelläkävijänä.

Classic Motorshow:ssa Tom Tjaarda pitää molempina näyttelypäivinä klo 14 alkaen esityksen siitä miten hänen klassikkoluomustensa muodot syntyivät. Tuolloin myös yleisöllä on tilaisuus esittää hänelle omia kysymyksiään.

Muina aikoina samalla osastolla toimii kansainvälisesti tunnetun autotaiteilija Janne Kutjan vetämä autodesign-työpaja, jossa näyttelyvieraat voivat rohkeasti koettaa muotoilijan lahjojaan ammattilaisen opastuksella.

Koko design-osio on uusi lisä Classic Motorshow:n antiin. Sen takana on näyttelyn järjestäjän yhteistyö suomalaista ja kansainvälistä muotoilua esittelevän Lahti: Biennalen kanssa. 2011 on jälleen Biennale-vuosi, jolloin Lahden kaupunki haluaa profiloitua muotoilukaupunkina.

Lahti: Biennale on osa Lahden kaupungin sivistystoimialan Kulttuurisen toimintaympäristön kehittämishanketta. Päijät-Hämeen liitto rahoittaa hanketta Euroopan unionin aluekehitysrahastosta.

 

CLASSIC MOTORSHOW 7.-8.5.2011

Paikka: Lahden Messukeskus

Avoinna: la-su 10-17

Liput: 15 €, alle 12-v ilmaiseksi aikuisen seurassa

Ennakkoliput Lippupalvelusta