Tosi on: 2000-hevosvoimainen Lamborghini Gallardó lyö tulta!

Texasilainen virityspaja Dallas Performance keskittyy pääasiassa hieman tavallista raskaamman sarjan tuotoksiin. Tällä kertaa cowboyt ottivat käsittelyynsä Lamborghini Gallardón, josta he loihtivat kahden turboahtimen avulla hurjat 2 000 hevosvoimaa.

Tulta putkeen! 2 000 hevosvoimaa järjestyy, kunhan polttoainesäiliöön kaadetaan erittäin korkeaoktaanista C16 Race Fuel -kisabensiiniä.​​
Tulta putkeen! 2 000 hevosvoimaa järjestyy, kunhan polttoainesäiliöön kaadetaan erittäin korkeaoktaanista C16 Race Fuel -kisabensiiniä.​​

Onhan kahdella turbolla varustettuja Lamborghineja toki nähty takavuosina maailmalla useitakin. Aiheen piirissä ovat kunnostautuneet ennen kaikkea amerikkalaiset virityspajat Heffner Performance sekä Underground Racing.

Tähän asti on ollut laajoille piireille varsin tuntematon Taylor Simsin perustama yhtiö nimeltä Dallas Performance, joka toimii Texasissa.

He ottivat tehtäväkseen nostaa Lamborghini Gallardón V10-moottorin tehoja 2 000 hevosvoimaan.

Asiakkaille, joilla pari tuhatta hevosvoimaa alkaisi kiertää vatsassa, on tarjolla rauhanpiippumaisempia paketteja tehoalueella 750–1 250 hevosvoimaa.

Niiden yläpuolelle ja kaksitonnisen väliin asettuva RS-versio tuottaa 1 600 hevosvoimaa. Jos kuitenkin haluaa loputkin 400 lisähevosvoimaa, joutuu maksamaan pitkälti yli 100 000 dollaria.

Dallas Performancen pomo Taylor Sims laittaa teameineen alkuperäisen 560-hevosvoimaisen sarjatuotanto-V10:n täysin uusiksi.

Moottoriin asennetaan uusi kampiakseli, uudet takomännät ja kiertokanget, vahvistetut runkolaakeripukit ja paremmin virtaavat venttiilit.

Dallas Performancen pomo Taylor Sims laittaa teameineen alkuperäisen 560-hevosvoimaisen sarjatuotanto-V10:n täysin uusiksi.​
Dallas Performancen pomo Taylor Sims laittaa teameineen alkuperäisen 560-hevosvoimaisen sarjatuotanto-V10:n täysin uusiksi.​
V10-moottoriin asennetaan kahden turboahtimen ohella esimerkiksi uusi kampiakseli, uudet takomännät ja kiertokanget, vahvistetut runkolaakeripukit ja paremmin virtaavat venttiilit.​
V10-moottoriin asennetaan kahden turboahtimen ohella esimerkiksi uusi kampiakseli, uudet takomännät ja kiertokanget, vahvistetut runkolaakeripukit ja paremmin virtaavat venttiilit.​

Myös tehovirtaava pakoputkisto ja kaksi sähköistä isoa bensiinipumppua ovat pakollisia, kun kuvaan astuvat kaksi turboahdinta. Samalla moottorinohjausjärjestelmää säädettiin täysin uusiksi.

Viritetty nelivetoinen Gallardó tuottaa tavallisella pumppubensiinillä hieman yli 1 000 hevosvoimaa, ja 2 000 hevosvoimaa järjestyy, kunhan polttoainesäiliöön kaadetaan 117-oktaanista C16 Race Fuel -kisabensiiniä.

Kahdella tuhannella hevosvoimalla tehdas-Lamborghini kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa, kun taas Texasissa viritetty versio suoriutuu samasta alle kolmessa sekunnissa.

Siinä, missä tavallinen Gallardó kulkee huippunopeutta 325 km/h, ei Dallas Performancen versiosta hiiskuta sanaakaan. Se jää siis villin arvailun varaan!

Tällaisin tehoin tuskin olisi ainakaan kovin helposti asiaa kadulle Euroopassa, mutta Texasissa auto on katulaillinen.