Totta se on – Volvolta jalankulkijoiden turvatyyny

Jalankulkijoiden vammautumisia vähentämään pyrkivä turvallisuusuutuus toimii seuraavalla tavalla. Auton etuosaan upotetut seitsemän anturia lähettävät signaaleja erityiselle ohjausyksikölle. Kun auto osuu kohteeseen, nämä signaalit muuttuvat. Ohjausyksikkö arvioi signaalit, ja jos se rekisteröi ihmisen jalaksi tulkittavan kohteen, jalankulkijan turvatyyny aktivoituu.

Jalankulkijoiden vammautumisia vähentämään pyrkivä turvallisuusuutuus toimii seuraavalla tavalla. Auton etuosaan upotetut seitsemän anturia lähettävät signaaleja erityiselle ohjausyksikölle. Kun auto osuu kohteeseen, nämä signaalit muuttuvat. Ohjausyksikkö arvioi signaalit, ja jos se rekisteröi ihmisen jalaksi tulkittavan kohteen, jalankulkijan turvatyyny aktivoituu.

Volvon ratkaisussa konepellin saranoissa on pyroteknisiä vapautusmekanismeja, jotka järjestelmän aktivoituessa vapauttavat konepeltipaneelin takaosan. Samaan aikaan turvatyyny aktivoituu ja alkaa täyttyä kaasulla.

Turvatyyny nostaa täyttymisen aikana konepeltiä. Pelti nousee kymmenen senttimetriä ja jää kohonneeseen asentoon. Lisäväli konepellin ja moottoritilan kovien komponenttien välissä antaa konepellille tilaa muuttaa muotoaan ja vaimentaa iskua, kun jalankulkija osuu siihen.

Koko tapahtuma järjestelmän aktivoitumisesta tyynyn täydelliseen täyttymiseen kestää muutaman sadasosasekunnin. Aktivoinnin yhteydessä tyynypussi täyttyy kaasulla muutamassa millisekunnissa. Täytetyssä asennossaan turvatyyny kattaa noin yhden kolmasosan tuulilasin alueesta ja A-pilarien alaosan. Järjestelmä on aktiivinen nopeuksissa 20 - 50 km/h.

- Olemme ylpeitä voidessamme tarjota asiakkaillemme auton, jossa on jalankulkijan turvatyyny. Turvatyynyn tarkoitus on suojata jalankulkijoita tietyissä tilanteissa, joissa he osuvat konepeltiin, tuulilasin alareunaan ja A-pilariin. Näillä alueilla piilee vakavien päävammojen riski, kertoo Volvo Car Corporationin tekninen turvallisuuskonsultti Thomas Broberg.

Kiinassa 25 prosenttia liikennekuolemista on jalankulkijoita. Euroopassa vastaava luku on 14 prosenttia ja USA:ssa 12 prosenttia. Tämän lisäksi huomattavan suuri määrä jalankulkijoita loukkaantuu liikenteessä.

Vakavimmat jalankulkijoiden päävammat aiheutuvat iskuista konepeltipaneelin alapuoliseen kovaan rakenteeseen, tuulilasin alareunaan ja A-pilareihin.

 

Lähde: Volvo Car Corporation

Teksti: Harry Kuurio