Toyota Genevessä: uusi Auris ja uudistunut Aygo

Maaliskuinen Geneven autonäyttely toimii kolmanteen mallisukupolveen ehtineen Toyota Aurisin ensiesiintymispaikkana. Toyotan Geneve-uutuuksiin kuuluu myös uudistunut Aygo-pikkuauto.

Toyota Aygo
Uudistunut Aygo säilyttää keulan X-muotoilun, mutta muotoilun suunta on vaihtunut kolmiulotteisuutta voimakkaasti korostavaan arkkitehtuuriin.

Toyota ei ole vielä paljastanut uuden Aurisin muotoja. Uutuudesta kerrotaan, että sen ”olennaisimmat elementit liittyvät vahvasti niin kasvaviin ulkomittoihin, liikkuvuutta korostavaan muotoiluun kuin laajentuvaan moottorivalikoimaan”.

2,0-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva uusi hybridijärjestelmä merkitsee uuden aikakauden alkua Toyotan hybrideille. Toyotan mukaan tämä aikakausi tuo tullessaan perinteisten hybridijärjestelmien rinnalle dynaamisuutta ja urheilullisuutta korostavan vaihtoehdon.

Uudistettu Aygo

Toyotan mukaan uudistunut A-segmentin Aygo on aiempaa nuorekkaampi, muotoilultaan entistä mieleenpainuvampi ja edelleenkehitettyjen ajo-ominaisuuksien ansiosta hauskempi ajettava kuin koskaan aiemmin.

Aygon nykysukupolvi on ollut vuonna 2014 tapahtuneesta esittelystään lähtien huomattava menestys Euroopan markkinoilla. Etuosan X-muotoilun ja laajan malliston avulla Aygo on tarjonnut aina mahdollisuuden erottua joukosta.

Viime vuonna Aygo oli tiukasti mukana A-segmentin kärkikamppailussa. Euroopassa sitä myytiin yli 85 000 kappaletta. Suomessa Aygo oli viime vuonna segmentissään kolmantena ja saavutti 13,5 prosentin markkinaosuuden.

Suomeen loppukesällä

Uudistunut Aygo säilyttää keulan X-muotoilun, mutta muotoilun suunta on vaihtunut kolmiulotteisuutta voimakkaasti korostavaan arkkitehtuuriin. Etuosan uuden muotoilun selvin yksityiskohta ovat Toyotan sukunäköä korostavat uudelleenmuotoillut ajovaloumpiot. Ajovalojen alapuolisia koristeosia on saatavilla useissa eri väreissä varustetasojen mukaan.

Toyota Aygo
Uudistuneen Aygon sivuprofiilin menevyyttä ja dynaamisuutta alleviivataan yhdistämällä keulan uusi ilme visuaalisesti eri tavalla toteutettuihin takavaloihin.

Tarjolle tulee kaksi uutta ulkoväriä: hieno Magenta ja kirkas sininen. Nämä ja varustetasoihin suunnatut uudet uniikit pyörien ehostekapselit tai kevytmetallivanteet vahvistavat Aygon kohentunutta olemusta.

Kuljettajan paikalta katsottuna näkyvin muutos on arvokkaan ulkonäön antava grafiitinharmaa tai kiiltomusta sisustan väriteema. Mittaristossa käytetään voimakkaan kolmiulotteista teemaa, ja istuinverhoilut on uusittu liki kaikissa varustetasoissa.

Aygon litrainen 3-sylinterinen moottori täyttää nyt Euro 6.2 -päästömääräykset. Muuttuvaa imuventtiilien ajoitusta (VVT-i) hyödyntävän moottorin kehityskohteita ovat mm. polttoaineen suihkutusjärjestelmän kaksoissuuttimet, suurempi puristussuhde, entistä laajempi matalakitkakomponenttien käyttö, jäähdytetty pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) sekä entisestään parannettu tasapainotusakseli. Toyotan mukaan uudistettu 72-hevosvoimainen moottori onkin erittäin värinätön etenkin joutokäynnillä.

Voimanlähteen kokemien uudistusten lisäksi myös Aygon jousitusta ja ohjaustehostimen toimintalogiikkaa on hienosäädetty.

Uudistuneet Aygot saapuvat Suomeen elokuussa.