Toyota GR Supra -kilpa-autokonsepti

GR Supra on Toyota Gazoo Racingin suunnittelema konseptiauto, joka perustuu kompaktiin 2-oviseen korimalliin.

Toyota GR Supra
GR Supran näyttävin piirre on suuri takaspoileri.

Kilpa-autokonseptissa hyödynnetään useita kehittyneitä keveitä komponentteja ja varmistetaan näin etumoottori-takavetoyhdistelmän toimivuus kaikissa ajotilanteissa.

Geneven autonäyttelyssä esillä olleen konseptiauton näyttävin piirre on suuri takaspoileri. Se, kuten koko korirakenne on tehty vahvoista mutta kevyistä komposiittimateriaaleista. Tuulilasi ja sivuikkunat ovat polykarbonaattia.

Konseptin jousitusta on madallettu, mutta siinä käytetään tuotantomallin komponentteja. Alla on Michelinin kilparenkaat sekä BBS-kilpavanteet keskimutterikiinnityksellä. Jarrukomponentit ovat Brembo Racing -sarjaa.

Ohjaamo on varustettu kilpamittaristolla sekä OMP:n istuimella ja ohjauspyörällä. Ohjaamossa on turvakaaret, palonsammutusjärjestelmä ja kaikki komponentit on suunniteltu kilpailukäyttöön.

Supran historiaa

Supran nimi herättää varmasti tunteita ja muistoja. Supralla on edelleen vannoutunut käyttäjäkuntansa huolimatta siitä, että sen tuotanto päättyi 15 vuotta sitten. Ensiesiintymisensä nimi koki toisen sukupolven Toyota Celican suuremman ja voimakkaamman mallin yhteydessä vuonna 1978. Tätä A40-mallia seurasi kolme Supra-sukupolvea: A60 vuonna 1981, A70 vuonna 1986 ja lopulta A80 vuonna 1993. Etumoottorinen ja takavetoinen GT-malli oli tuolloin Toyotan voimakkain sarjatuotantoauto. Eritoten neljännen sukupolven A80-malli keräsi huomattavaa mainetta moottoriurheilussa voittaen mm. Japanin All-Japan GT -cupin neljästi.