Toyota ja VW: Tähtäimessä pudottaa kehityskustannuksia

Toyota seuraa Volkswagenin esimerkkiä ja alkaa noudattaa uutta moduulistrategiaa. Sen avulla pyritään vähintään 20 prosentin säästöihin uusien mallien kehityskustannuksissa.

Toyotalla on tarkoituksena pudottaa kehityskustannuksia ainakin viidenneksellä soveltamalla yhteneviä osia.​
Toyotalla on tarkoituksena pudottaa kehityskustannuksia ainakin viidenneksellä soveltamalla yhteneviä osia.​

Toyota aikoo seuraavien viiden vuoden aikana suunnitella puolet mallistostaan siten, että ne perustuvat uuteen, entistä kustannustehokkaampaan pohjalevyyn. Näin ollen Toyota noudattaa Volkswagenin esimerkkiä.

Kehityskustannuksia on tarkoitus pudottaa ainakin viidenneksellä soveltamalla yhteneviä osia. Esimerkiksi Volkswagen soveltaa samaa pohjalevyä VW Golfissa, Audi A3:ssa ja Skoda Octaviassa. Vuoteen 2018 mennessä VW valmistaa jo seitsemän miljoonaa autoa tällä periaatteella.

”Olemme nyt vaiheessa, jossa joudumme päättämään uudesta myyntimallista”, selittää Toyota-johtaja Akio Toyoda. Siksi vanhat ajatusmallit joudutaan pistämään uusiksi.

Uuden tuotantolinjan kustannukset tulevat olemaan noin puolet verrattuna vuoden 2008 vastaavaan, ja uuden tehtaan rakennuskustannukset putoavat jopa 40 prosentilla.

Toyota lupailee myös 25 prosenttia tehokkaampia moottoreita, jotka myös täyttävät Euroopan, Yhdysvaltain ja Kiinan tiukkenevat päästövaatimukset.