Toyota rakensi oman testiradan Belgiaan

Belgiassa sijaitsevan tutkimuskeskuksen oma testirata vihittiin käyttöön 8. heinäkuuta 2011. Zaventemissa sijaitseva koeajorata edustaa alansa huippua, ja sen rakennustyöt kestivät kaksi ja puoli vuotta.

Belgiassa sijaitsevan tutkimuskeskuksen oma testirata vihittiin käyttöön 8. heinäkuuta 2011. Zaventemissa sijaitseva koeajorata edustaa alansa huippua, ja sen rakennustyöt kestivät kaksi ja puoli vuotta.

Oma testikeskus vahvistaa edelleen Toyotan eurooppalaista tutkimus- ja tuotekehittelytoimintaa. 47 miljoonan euron investointi on myös uusi osoitus Toyotan pitkän tähtäimen sitoutumisesta Eurooppaan ja Belgiaan.

Zaventemin uudella testauskeskuksella on tärkeä rooli Euroopan markkinoille tarkoitettujen pienten ja kompaktien autojen kehittämistyössä. Koeajorata ja sen tarvitsevat tilat lohkaisevat yhteensä 65 000 m2 Toyotan Technical Centren 187 000 neliömetristä. Tekniikkakeskus työllistää 770 henkilöä, joista 430 toimii Toyotan tutkimus- ja tuotekehittelytoiminnoissa.

Tähän mennessä Toyota on investoinut Technical Centreen 167 miljoonaa, mikä sisältää nyt tehdyn 47 miljoonan euron testikeskusinvestoinnin.

– Maailman kilpailluimmat automarkkinat ovat Euroopassa, jossa suoritettava tutkimus- ja tuotekehittelytyö on myös yksi Toyotan avaintoiminnoista. Eurooppalaisen asiakkaan toiveet parhaiten huomioivan auton kehittelytyössä uusi testirata auttaa meitä testaamaan innovaatioita nopeammin ja tehokkaammin, totesi Toyota Motor Europen toimitusjohtaja Didier Leroy.

1,4 km pitkän ovaaliradan lisäksi testikeskuksessa on muita ratoja, joissa voidaan testata sivuluisua, rengasmelua ja jarrutusta. Yksikössä toteutetaan myös ajomukavuutta, tieliikenteen melua, tärinää, kaarreajoa ja moottorin suorituskykyä mittaavia testejä.

Testiradan sijainti Technical Centren yhteydessä on ihanteellinen, ja se mahdollistaa monipuolisen testausohjelman tekemisen aidossa ympäristössä tehokkaasti ja valvotusti. Tehokkaan testaustoiminnan ansiosta myös tuotteiden markkinoille tulo nopeutuu.

Testirataa rakennettaessa pyrittiin minimoimaan hankkeen ympäristövaikutukset. Noin 98 % puretuista materiaaleista (noin 36 000 tonnia) kierrätettiin paikan päällä. Testiradan elementit suunniteltiin siten, että ne voitiin integroida osaksi ympäröivää luontoa.

Yksityiskohtaisten tutkimusten avulla varmistuttiin myös siitä, ettei lähiympäristölle aiheudu toiminnasta meluhaittoja.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: tehdas