Tuhansien kuolaama japanilainen urheiluauto huutokaupataan: Tavoittaako se 1,2 miljoonan hinnan?

RH Auctions huutokauppaa huomenna harvinaisen 1967-mallisen Toyota 2000 GT:n, jollaisen tuhannet harrastajat haluaisivat autotalliinsa.

1967-mallisessa Toyota 2000 GT:ssä on kaksilitrainen, 150 hevosvoiman tehoinen Yamahan valmistama rivikuutonen, jossa on kaksi yläpuolista nokka-akselia, puolipallon muotoiset palotilat ja kolme Solex-kaasutinta.

Alustanumeroltaan MF10-10083 oleva Toyota 2000 GT:n odotetaan tavoittavan noin 900 000–1,2 miljoonan euron hintatason (1 000 000–1 300 000 dollaria).

1967-mallisessa Toyota 2000 GT:ssä on kaksilitrainen, 150 hevosvoiman tehoinen Yamahan valmistama rivikuutonen, jossa on kaksi yläpuolista nokka-akselia, puolipallon muotoiset palotilat ja kolme Solex-kaasutinta.

Toyotassa on täyssynkronoitu viisiportainen manuaalivaihteisto sekä erillisjousitus joka pyörässä. Jarrut ovat joka kulmassa Dunlop-levyjarrut.

Alustanumero 10083 myytiin Yhdysvaltain länsirannikolle San Franciscoon Toyota of San Franciscon erikoistilauksena. Sen osti tunnettu urheiluautoharrastaja Scott Pfefer ja auto sai mustapohjaiset Kalifornia-rekisterikilvet VOH 932.
Toyota 2000 GT kuuluu urheiluautojen kiistattomiin klassikoihin.
Huutokaupattava yksilö on sekä ensimmäinen Yhdysvaltoihin toimitettu yksilö, että ensimmäinen vasemmalta ohjattava Toyota 2000 GT.
Toyota 2000 GT on alkuperäisessä kunnossa. Lisämittarit ovat näyttäviä.
1967-mallisen Toyota 2000 GT:n näyttävä yksityiskohta.
Alkuperäiskuntoisella Toyota 2000 GT -yksilöllä on ajettu vasta reilut 68 000 kilometriä. Autossa on kilometrimittari.
Nämäkin tarvikkeet kuuluvat huutokaupattavan Toyota 2000 GT:n mukaan: spinneri, kumivasara sekä taskulamppu, jossa on punainen vilkkutoiminto.

Jos asiaa tutkitaan oikein tarkasti, huomataan kuitenkin, että ennen alustanumeroa 10083 (huutokaupattavaa yksilöä) valmistettiin kaksi esituotantosarjan vasemmalta ohjattavaa Toyota 2000 GT -yksilöä, jotka kumpikin olivat alkujaan oikealta ohjattavia, kunnes ne muutettiin vasemmalta ohjattaviksi. Nämä yksilöt myytiin alun perin Belgiaan ja Tanskaan.

Pfefer ajoi autollaan reilut 68 000 kilometriä ja huollatti autonsa säännöllisesti Toyota of San Franciscossa.

Yksilön osti 1970-luvun lopulla Oggie Davis, kalifornialainen Toyota-piirimyyjä, jonka jälkeen auto siirtyi Palo Altoon Alex Sokoloffille. Seuraavaksi se siirtyi Jim Thelanin kokoelmiin, jossa oli toinenkin Toyota 2000 GT, kunnes Thelan myi sen japanilaiselle harrastajalle, joka piti yksilöä 20 vuotta ennen auton myymistä nykyomistajalle.

Alustanumero 10083 on erittäin alkuperäisessä, entisöimättömässä kunnossa ja se on epäilemättä yksi hienoimpia ja alkuperäisimpiä Toyota 2000 GT -yksilöitä.