Tuhoisat seuraukset: Älä ikinä kuljeta sähköpolkupyörää henkilöauton kattotelineessä!

Mitä voikaan tapahtua kolaritilanteessa, jos henkilöauton katolle on kiinnitetty pyöränkuljetustelineeseen sähköpolkupyörä? Saksalainen vakuutusyhtiö testasi seurauksia – ja lopputulos oli karmaiseva.

Keulatörmäys suoritettiin testissä noin 50 km/h nopeudella. Lopputulos osoitti, ettei tavallinen pyörienkuljetusteline auton katolla kykene törmäystilanteessa pitämään painavia sähköpolkupyöriä paikoillaan.​​
Keulatörmäys suoritettiin testissä noin 50 km/h nopeudella. Lopputulos osoitti, ettei tavallinen pyörienkuljetusteline auton katolla kykene törmäystilanteessa pitämään painavia sähköpolkupyöriä paikoillaan.​​

Sähköpolkupyörä on hauska ja kaikin tavoin käytännöllinen laite, josta riittää paljon iloa. On kuitenkin eräs asia, joka kannattaa pitää mielessä, ettei koidu mahdollisia ikävyyksiä. Sähköpyörää autolla kuljettava ei ehkä tule ajatelleeksi, että sähkökäyttöiset polkupyörät ovat aivan liian painavia useimpien polkupyörien kattokuljetustelineiden kantokyvylle.

Saksalainen vakuutusyhtiö Allianz päätti suorittaa asian tiimoilta käytännön testin, jossa henkilöauton katolle asennettiin pyöränkuljetustelineisiin kaksi sähköpolkupyörää.

Tämän jälkeen ajettiin kolaritesti noin 50 km/h nopeudella, ja sen seuraukset olivat pöyristyttäviä: joko sähköpolkupyörät sinkoutuivat irti tai vastaavasti sekä sähköpyörä kuljetustelineineen irtosi törmäystilanteessa.

Sähköpolkupyörä on laitteena makea käyttää, mutta tulee muistaa, että sen omamassa on korkea. Sähköpyörä painaa vahvistetun runkorakenteensa ja akkujen takia nimittäin huomattavasti yli 20 kiloa.

Se tarkoittaa suomeksi sitä, että jos sähköpyöriä kuljetetaan tavanomaisella, henkilöauton katolle asennettavalla kuljetustelineellä, turvallinen painoraja ylittyy merkittävästi.

Allianzin testissä kattokuljetustelineelle asennettiin kaksi sähköpolkupyörää – ilman akkuja. Kumpikin polkupyörä painoin 24,5 kiloa ja ne kiinnitettiin kahteen erilaiseen kattotelineeseen. Telineiden suurin sallittu kantokyky oli 15–20 kiloa.

Keulatörmäys suoritettiin testissä noin 50 km/h nopeudella ja lopputulos osoitti, ettei tavallinen pyörienkuljetusteline auton katolla kykene törmäystilanteessa pitämään painavia sähköpolkupyöriä paikoillaan.

Kolaritilanteessa kiinnityselementit katkeavat ja pyörät sinkoutuivat katolta eteenpäin. Telineistä lujarakenteisempi ei päästänyt pyörää otteestaan, ja niinpä koko teline pyörineen lensi taivaan tuuliin.

Allianz varoittaa kuljettamasta sähköpolkupyöriä henkilöauton katolla, sillä telineiden suurin sallittu kantokyky todellakin ylittyy.

Lähtökohtaisesti sähköpolkupyöriä on siis aiheellista kuljettaa auton takana olevassa telineessä.