Tuleeko Kiinasta pian viiden tähden kolariautoja?

Manner-Kiinan C-NCAP -kolaritörmäystesti on laadittu Euro NCAP:n periaatteiden mukaisesti, mutta tavoitteet ovat eurooppalaisia tuntuvasti alhaisemmat. Se mahdollisti esimerkiksi vuoden 2007 testissä suurehkon Brilliance BS6:n totaalisen hajoamisen ADAC:n testissä. Katso oheinen video aiheesta.

Manner-Kiinan C-NCAP -kolaritörmäystesti on laadittu Euro NCAP:n periaatteiden mukaisesti, mutta tavoitteet ovat eurooppalaisia tuntuvasti alhaisemmat. Se mahdollisti esimerkiksi vuoden 2007 testissä suurehkon Brilliance BS6:n totaalisen hajoamisen ADAC:n testissä (katso oheinen video).

Brilliance BS6:lle myönnettiin tuolloin surkea yksi tähti.

Vuodesta 2012 pitäisi kiinalaisten autojen kolariturvallisuuden vähitellen muuttua. C-NCAP:n uudet periaatteet astuivat voimaan heinäkuussa. Ne lähentyivät huomattavasti läntisiä standardeja.

Keulatörmäyskoe suoritetaan 64 km/h, kun lukema oli aiemmin 56 km/h. Testiohjelmaan on otettu mukaan myös niskanretkahdustesti sekä saatavilla olevat aktiiviset turvalaitteet. Pelkkien edessä istujien sijaan kiinitetään jatkossa huomiota kaikkien autossa olijoiden turvallisuuteen.

Jos tavoitteet onnistuvat käytännössä, saattaa kiinalaisten autojen tulo kansainvälisille markkinoille yksinkertaistua. Tämän hetkisistä kiinalaismalleista kuitenkin vain 43 saavuttaisi viisi tähteä, jos käytettäisiin uusia standardeja.

 

Auto Bild

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=Mbe5ILICT4M