Tuleva Corvette C7 on ehkä kaikkien aikojen herkullisin

Tyrmäävän kaunis seitsemännen sukupolven Corvette tullaan näkemään näillä näkymin vuoden 2013 syksyllä, eli vuosimallina 2014. C7 noudattaa edelleen etumoottoria ja takana sijaitsevaa vaihteistoakseli-yhdistelmää, mutta keskimoottori oli harkinnassa. Keskimoottori-V8 saattaa ilmaantua C8-mallistoon.

Tyrmäävän kaunis seitsemännen sukupolven Corvette tullaan näkemään näillä näkymin vuoden 2013 syksyllä, eli vuosimallina 2014. C7 noudattaa edelleen etumoottoria ja takana sijaitsevaa vaihteistoakseli-yhdistelmää, mutta keskimoottori oli harkinnassa. Keskimoottori-V8 saattaa ilmaantua C8-mallistoon.

Ajovaloiksi on luvassa LED-tyyppiset ja nykyisestä takalasiratkaisusta luovutaan.

General Motors on jo investoinut lähes miljardi dollaria pohjoisamerikkalaisiin autotehtaisiin, joissa Corvetten pikkulohko-V8 -moottoria valmistetaan, joten lajinsa viidennen polven moottori  julkistetaan Corvetten C7-mallissa.

Downsizing on löytänyt tiensä jopa superautoon, ja niinpä lujitemuovin alla murisee vapaasti hengittävä 5,5-litrainen tai 6.0-litrainen V8, joka korvaa perusversiossa nykyisen 6,2-litraisen.

Vaikka moottorin iskutilavuus pienenee, saadaan tehoa lähes samat kuin nykyisestä, eli 430 hevosvoimaa. Koneessa on alumiinilohko ja työntötangot, aiempaa korkeammat puristukset sekä suorasuihkutus.

Corvetten tulevaan V8-moottoriin kaavaillaan myös jotakin, joka ei kuulosta superautoon oikein millään muotoa asianmukaiselta: sylinterien lepuutusjärjestelmää. Lisäksi luvassa lienevät muuttuva venttiilien ajoitus sekä – toivottavasti ei – start/stop-järjestelmä, joka ei olisi lainkaan omiaan liikennevalotilanteissa...

Voimme myös taputtaa käsiä, sillä erityisen nopeat Z06- sekä ZR1-versiot palaavat, ja luvassa on, eläköön, entistä isompia, mekaanisesti ahdettuja veekahdeksikkoja.

 

 

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Schulte Design