Tulevatko kiinalaiset Eurooppaan ryminällä?

Kiinalais-israelilaista suunnittelua olevan Qorosin selviytyminen viiden tähden arvoisesti EuroNCAP-törmäystestissä saattaa hyvinkin olla alkusoittoa kiinalaisten henkilöautojen laadun yleiselle kohoamiselle ja murtautumiselle muun maailman markkinoille.

Qoros EuroNCAP -linkin näet täältä. Yhä useampi kiinalainen autonvalmistaja ja alihankkija solmii nyt yhteistyötä tai tekee yritysostoja ulkomailla. Asiasta kertoi saksalainen verkkosivusto n-tv.de.

Kaikkiaan 78 prosenttia haastatelluista sadasta viidestäkymmenestä kiinalaisesta autotehtaiden ja alihankkijoiden yritysjohtajasta on sitä mieltä, että kiinalaiset autot aloittavat pian maihinnousun sekä Eurooppaan että Pohjois-Amerikkaan.

Johtajista noin 25 prosenttia arveli niin tapahtuvan lähimmän viiden vuoden sisällä.

Aivan helppoa se ei tule olemaan, mutta jos kehitys jatkuu vakaana, jotain suurta tapahtuu.

Toistaiseksi Kiinassa toimii toista sataa omaa merkkiä, joihin mahtuu vahvoja, keskivahvoja sekä heikkoja. Niistä joku pyrkii tosissaan laatuun, joku toinen taas ei.

Tilanne epäilemättä muuttuu radikaalisti Kiinan uuden tuotevastuulain astuttua voimaan. Silloin mahdollisen romutasoisen uuden auton valmistaja voi joutua korvaamaan asiakkaalle auton hinnan, antamaan tälle uuden tilalle tai purkamaan kaupat.

Toistaiseksi vain joka kuudes kiinalainen autoalan yhtiö tai alihankkija on investoinut ulkomaille.

Sitä vastoin seuraavien kolmen vuoden sisään lähes 47 prosenttia alihankkijoista ja noin 31 prosenttia autonvalmistajista tulee toimimaan myös ulkomailla, ennustaa EY-konsulttitoimiston (entinen Ernst & Young) edustaja Auh Yi Sun.