Tutkimus: Katso, milloin sähköauto kannattaa ostaa!

Liikenneministeriö tilasi viime vuonna VTT:ltä laajan sähköautoselvityksen, joka on valmistunut tutkijaprofessori Nils-Olof Nylundin johdolla. Selvityksen mukaan sähköautojen todellinen tuleminen on mitä todennäköisimmin alkanut. Alkukiihdytys on kuitenkin maltillinen.

Selvityksen mukaan sähköautoista ei vielä ole apua vuoden 2020 energia- ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseen. Toisaalta niitä ei myöskään tarvita näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Tilanne kuitenkin muuttunee merkittävästi vuoteen 2030 ja varsinkin vuoteen 2050 mentäessä, jolloin täyssähköautot ja ladattavat hybridit ovat jo syrjäyttäneet perinteiset bensiini- ja dieselmoottorit kokonaan.

Selvityksestä on pääteltävissä, että perinteisen auton lähtölaskenta on jo alkanut. Mutta milloin sähköautoa sitten kannattaisi harkita?

Nylund toteaa, että sähköautojen tulemiseen on syytä alkaa varautua jo nyt. Rakentamisessa niin asuntojen kuin julkisten rakennusten osalta tulisi varautua ainakin sähköautojen hitaaseen lataukseen. Pikalatauksen osalta ohjeistukseen on otettava pieni aikalisä, koska standardointi ja tekniikkavalinnat ovat osittain vielä auki.

Vuoden 2020 osalta keskimääräinen ennuste verkosta ladattavien autojen myyntiosuudelle on suuruusluokkaisesti 10 %, mikä merkitsee että sähköautojen osuus ajoneuvokannassa vuonna 2020 tulee todennäköisesti olemaan vain joitakin prosentteja. Sähköautojen osuus ajoneuvokannassa kasvaa merkittäväksi vasta vuoden 2030 tienoilla.

Näiden arvioiden perusteella voidaan olettaa, että sähköauton hankinta on useimmille talouksille järkevä valinta vuosien 2020 – 2030 välillä.

Suomessa on liikenteessä noin 2,5 miljoonaa henkilöautoa. Suomen sähköautokanta vuonna 2020 voisi olla todennäköisimmin noin 35.000 kappaletta, mikä tarkoittaisi n. 1,5 % osuutta autokannasta.

Henkilöautoilla ajetaan keskimäärin 16.500 km vuodessa tai noin 45 km päivässä. Noin 80 % päivittäisestä ajosuoritteesta on 50 km tai alle. Täyssähköautojen toimintamatka per lataus (tavallisimmin tällä hetkellä noin 100 - 150 kilometriä) ylittää siten kaikissa tilanteissa henkilöautojen keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen. Täyssähköautolla ei kuitenkaan pystytä ajamaan kaikkia loma- ja mökkimatkoja.

Siirtymävaiheessa plug-in hybridien ennustetaan yleistyvän täyssähköautoja nopeammin.

Teksti ja kuva: H. Kuurio