Auton lasit huurussa: apu kemikaalista

Ikkunoiden huurtuminen on tuttu, näkyvyyttä haittaava, riesa talvella ja kosteilla keleillä. Kokeilimme, miten huurtumisenestoon tarkoitettu kemikaali toimii.

Tuulilasin huurtuminen näkyvyyttä haitaten on jokaiselle tuttu tilanne. Syypäänä ongelmaan on usein kuljettaja tai matkustajat kosteine hiuksineen tai ulkovaatteineen. Ratkaisuna käytetään yleisesti puhalluksen kääntämistä täydelle teholle. Toisinaan laseja pyyhitään käteen sattuvalla likaisella rätillä tai nenäliinalla, joista jälkimmäiseen on pahimmassa tapauksessa vieläpä niistetty.

Kaikkein huonoin ratkaisu on kuitenkin ajon jatkaminen rajoittuneesta näkyvyydestä huolimatta. Huono näkyvyys on todellinen vaaratekijä liikenteessä.

Markkinoilla on tuotteita, joilla koko ongelmasta luvataan päästävän eroon. Näistä kokeiluun osui Gyeon Q2 Antifog -huurtumisenestoaine. Suomalaisille hieman tuntematon Gyeon on korealainen auton maalipinnan suojatuotteisiin erikoistunut yritys. Autonhoidon harrastajapiireissä merkki on jo ehtinyt saamaan lämpimän vastaanoton.

Yhdistelmä jonkinlaista uutuusarvoa ja positiivisia kokemuksia tekevät merkistä mielenkiintoisen. Toisaalta, eipä tavallisista automarketeista tunnu huurtumisenestoon apua löytyvänkään. Vastaavia tuotteita löytyy kyllä muiltakin valmistajilta, ja ainakin verkkokaupoista näitä saa ostettua.

Tuote on säilötty ilmatiiviisti hopeanväriseen, uudelleensuljettavaan muovipakkaukseen. Sisältä löytyy läpinäkyvän nestemäisen aineen lisäksi myös käteen sopiva levitinsieni ja neljä sienen ympärille sopivaa levitinliinaa sekä aineen poispyyhkimiseen tarkoitettu hieman isompi liina. Itse ainetta on valutettu sumutinpulloon 120 millilitraa.

Sisällön luvataan riittävän vähintään kuuteen käsittelyyn, joiden jokaisen kerrotaan kestävän noin kaksi kuukautta. Ympärivuotisessa käytössä purkilla selvinnee siis pikaisella laskutoimituksella noin vuoden ajan. Ongelmat kuitenkin rajoittuvat yleensä syksystä kevääseen, joten pidemmällekin purkin saa riittämään, mikäli lupauksiin on luottaminen.

Pinnat puhdistettiin valmistajan ohjeiden mukaisesti ikkunoille sopivalla puhdistusaineella. Tämän jälkeen vielä varmistettiin täydellinen puhtaus ja rasvattomuus valmistajan suositteleman Q2M Prep -tuotteen sijaan isopropyylialkoholilla, jota muuten myydään yleisesti autotarvikeliikkeissä jäänesto-tuotenimellä.

Ikkunoiden puhdistuttua, on aika kaivaa pakkauksesta yksi levitinliina levitinsienen ympärille ja suihkauttaa muutama suihkaus ainetta liinalle. Levittäminen on helppoa ja yksinkertaista. Vanha viisaus sanoo ”vähemmän on enemmän” ja se pätee autonhoidossa useammin kuin usein. Tälläkin kertaa se tuntuu toimivan, sillä liina liukuu lasilla hyvin, eikä muitakaan ongelmia ole havaittavissa.

Ennen poispyyhintää pinta tulee jättää kuivumaan muutamaksi minuutiksi. Tämän jälkeen pyyhkiminen suoritetaan pakkauksen mukana tulleella liinalla, eikä tämäkään aiheuta suurempia tuntemuksia. Lasien käsittely tehtiin vähintäänkin haastavissa olosuhteissa iltamyöhään noin kymmenen asteen pakkasessa sisätilanlämmitin päällä.

Seuraavana aamuna testijakson alkaessa on jotain pielessä. Tuulilasin sisäpinnalla näkyy hento rasvaisen oloinen kalvo. Joko poispyyhkimiseen tarkoitettu liina on huono, kuivumisaika edellisenä iltana oli turhan lyhyt, lasit sisätilanlämmittimestä huolimatta turhan viileät tai kaikkien näiden yhdistelmä.

Onneksi uusintapyyhintä ensimmäisellä käteen osuvalla puhtaalla mikrokuituliinalla onnistuu korjaustoimenpiteenä poistamalla tuon häiritsevän kalvon. Tuotteelle suoritettiin laboratorio-olosuhteiden sijaan todellisen elämän testi. Yli kahden tuhannen kilometrin ja noin kuukauden mittainen testijaksomme sisälsi myös laskettelureissun.

Erojen havaitsemiseksi jätettiin tuulilasin oikeaan laitaan käsittelemätön, mutta huolellisesti puhdistettu, kaistale. Sivuikkunoista pinnoitettiin vain kuljettajan etulasi ja saman puolen takalasista käsiteltiin puolikas. Nämä kaksi teippirajaa tuulilasissa ja takasivulasissa mahdollistivat myös tulosten tallentamisen kameralla.

Gyeon Q2 Antifog todella toimii. Se pitää vaativissakin olosuhteissa lasin sisäpinnan huurteettomana. Koko testijakson aikana pinnoitettua lasia ei saatu kertaakaan varsinaisesti huurtumaan.

Käsittelemättömät alueet sen sijaan olivat useaan otteeseen enemmän tai vähemmän huurteessa. Valitettavasti tuote ei kuitenkaan ole täydellinen. Oulun ja Kuusamon välillä, lämpömittarin näyttäessä -26 celsiusta, alkoi maantiellä lasin sisäpinnalle jäätymään läpikuultava kalvo. Huurtumiseenkin auttava lämmön kääntäminen tuulilasille auttoi välittömästi.

Myöhemmät kokeilut osoittivat, että hieman huonosti poispyyhitty tuote ja kova pakkanen vaikuttaisivat olevan erikoisen ilmiön takana. Ongelma ei toistunut testijakson aikana, mutta se on silti syytä pitää mielessä meikäläisessä talvessa. Kun pitää huolta riittävästä kuivumisajasta ja kiinnittää erityistä huomiota poispyyhintään, voi Q2 Antifog olla todellinen taivaanlahja huurtumisen kanssa useasti taisteleville.

Korealainen Gyeon on uusi tuttavuus autonhoitotuotteiden maailmassa. Sen erikoisosaamista ovat pitkäkestoiset kvartsipohjaiset auton maalipinnan suojatuotteet, mutta valikoimista löytyvät myös tavalliset autonpesuaineet ja -välineet. Huurtumisenestoon tarkoitettu Q2 Antifog on saatavilla ainoastaan kaiken tarvittavan sisältävässä tuotepakkauksessa.

Plussat

  • + Estää huurtumisen
  • + Helppo levittää
  • + Kesto vaikuttaa luvatun kaltaiselta

Miinukset

  • - Poispyyhkiminen vaatii huolellisuutta