Tyrmäävä Pagani Huayra: 1100 Nm vääntöä!

Italialainen superautovalmistaja Pagani on julkistanut dataa Zonda-mallin seuraajasta nimeltä Huayra (lausutaan englantilaisittain ”why-ra”).

Lokinsiipinen, keskimoottorinen ja takavetoinen sportti on ollut kehitteillä seitsemän vuoden ajan ja esitellään vihdoinkin Genèven näyttelyssä. Tuotantomallin hinnaksi Keski-Euroopassa kaavaillaan asettuvan miljoonan euron luokkaan.

Voiman tunnusta selän takana (voitaneen sanoa pannun olevan kuumana...) vastaa kahdella turbolla terästetty 6.0 V12, jonka lohko on kotoisin Mercedes-Benzin SL65 Black Series -sarjasta. Mercedesin hovivirittäjä AMG sai tehtäväkseen kehittää vinkkelimoottoriin uudet sylinterikannet, toisenlaiset ahtimet, tarkoitukseen sopivat männät sekä tehokkaat pakosarjat, joiden myötä tullaan tarjoamaan kahta viritysastetta: 700 hevosvoiman perusmallia ja 730 hv Sport-versiota. Suorituskyky on vielä arvailun varassa, mutta se lienee... vaikuttava.

Muhkeasti 1100 Nm vääntävä turbomoottori linkittyy seitsennopeuksiseen, ohjauspyörän vaihtosiivekkein varustettuun vaihteistoon, jonka suunnittelusta vastaa maineikas kilpa-autovaihteistojen erikoistuntija Xtrac.

PAGANI HUAYRA

Moottori: Mercedes-Benz M158 V12 Twin Turbo

Iskutilavuus: 5980 cm3

Suurin teho: 700/730 hv

Suurin vääntömomentti: 1100 Nm

Vaihteisto: poikittainen sekventiaalinen 7-nop. robottivaihteisto

Omamassa: 1350 kg (vaihtelee mallin mukaisesti)

Painonjakauma: 44%/56 % (edessä/takana)

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: tehdas