Tyrmäys ekassa erässä: Tata Nanolle nolla tähteä törmäystestissä!

Intian ensimmäisessä riippumattomassa törmäystestissä saivat useat ilman turvatyynyjä varustetut autot tyrmääviä tuloksia.

Tata Nano sai nolla tähteä törmäystestissä. Kevyessä mopoauton tyylisessä kaupunkiautossa ei ole turvatyynyjä eikä muitakaan turvarakenteita.

Törmäystestissä oli viisi pikkuautoa: Ford Figo, Maruti (Suzuki) Alto 800, Hyundai i10, VW Polo sekä Tata Nano.

Koska testissä käytettiin Intiassa myytäviä perusmalleja, ei yhdessäkään osallistuneista ajoneuvoista ollut turvatyynyjä. Tämä puolestaan johti kaikkien tapauksissa nollaan tähteen arvioinnissa.

Vertailun vuoksi suoritettiin testi VW Pololla, jossa on kuljettajan turvatyyny. Tuloksena  oli neljä tähteä viidestä, kuljettajan ja etumatkustajan pään ja kaulan alueen suojaus sai arvosanan "hyvä".

Lisäksi testattiin lapsiturvallisuutta; myös nämä tulokset olivat heikkoja. Parhaimpana tästä ryhmästä oli Polo, joka keräsi kolme tähteä viidestä.

Myöskään Fordin Figo (riisuttu versio kuutossarjan Fiestasta) ei saanut hyvää tulosta. Matkustamo pysyi koossa, mutta silti malli sai nolla tähteä NCAP:lta.

Maruti (Suzuki) Alto 800;n, Hyundai i10;n sekä Tata Nanon korirakenne ei kestänyt. Jos kori ei pysty suojaamaan, sisälläolijoiden vammautumisriski kasvaa, sillä pään osuminen kojelautaan tai ​​taipuneeseen ovenkarmiin voi aiheuttaa hengenvaarallisia vammoja.

Global NCAP:n mukaan edes turvatyynyjen asennus ei vähentäisi kolmen testiauton tapauksessa perustavanlaatuiseen loukkaantumisriskin vähenemiseen.

Tata Nanolle annettiin lapsiturvallisuudesta nolla tähteä, koska hihnat takapenkillä eivät salli standardin mukaisen turvaistuimen kiinnittämistä.

Global NCAP:n havainnot kolariturvallisuudesta ovat erityisen järisyttäviä Tata Motorsille, sillä Nano-mallia markkinoidaan Intiassa Smart Fortwon tapaisena "makeana kakkosautona" Intian keskiluokalle. Nano on kuitenkin tarkoitettu superhalvaksi autoksi.