Unelmien avoautot Mercedes-Benz 300 SLS ja SLS AMG Roadster

Vuoden 2008 lopulla Mercedesin johtajat pohtivat uuden lokinsiipiautonsa nimeä. Pitäisikö siitä tehdä SL kuten vuoden 1954 esikuvastaan? Ei, se on jo varattu. Entä SLR? Sekään ei sovi, koska se on englantilaisperäisellä McLaren-Mercedesillä.

Vuoden 2008 lopulla Mercedesin johtajat pohtivat uuden lokinsiipiautonsa nimeä. Pitäisikö siitä tehdä SL kuten vuoden 1954 esikuvastaan? Ei, se on jo varattu. Entä SLR? Sekään ei sovi, koska se on englantilaisperäisellä McLaren-Mercedesillä.

Joku lähetettiin sitten kellariin tutkimaan arkistoja. Myöhemmin hän ilmestyi ja ehdotti SLS:ää. SLS oli käytössä jo 1950-luvun lopulla, joskin se oli roadster-mallinen. Se ei ollut kuitenkaan ongelma, sillä SLS kuulosti hyvältä, ja oli jo päätetty, että lokinsiipiautoa seuraisi kahden vuoden kuluttua avomalli.

Nyt ollaan niin pitkällä, että Daimler esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä valmiin SLS AMG Roadsterin. Meillä oli tilaisuus vertailla molempia uutta SLS:ään esikuvaansa. SLS muuten tulee sanoista Sport Leicht Super eli vapaasti suomennettuna kevyt superurheiluauto.

Huolimatta useista retrotyylisistä yksityiskohdista uutuudella on yhteistä 54 vuoden ikäisen klassikon kanssa vain nimi. Kun nykymalli on huippusuorituskyinen loistelias avoauto, 300 SLS oli yleiseen liikenteeseen hyväksytty kilpa-auto. Ja sen kuulee heti: kahdesta sivulle sijoitetusta pakoputkesta tulee käheä, raaka ja täysin suodattamaton ääni. SLS AMG vastaa tummalla V8-bassosoundilla, joka peittyy kuitenkin vanhan mallin äänen varjoon.

Se ei ole ihme, sillä tässä kilpailee rikkaalle säädetty mekaaninen polttoaineensuihkutus EU 5 -normit täyttävää elektroniikkaa vastaan ja tummat pakokaasupilvet nelinkertaista suurtehokatalysaattoria vastaan. Kun aikoinaan puukehäinen ratti hankasi kuljettajan kädet verille, ja radalta lentänyt kura valui hänen huuliltaan, nyt SLS:n ajajaa hemmottelevat ilmastoitu istuin ja niskaa lämmittävä puhallus. Ja 571-hevosvoimaisena sen teho on yli kaksinkertainen.

 

Mercedesin kilpailuosasto valmisti aikoinaan vain kaksi yksilöä amerikkalaiselle Paul O’Shealle, joka otti osaa menestyksekkäästi USA:n urheiluautojen mestaruuskilpailuihin. Kun kori ja moottori tehtiin alumiinista, ja kun katteesta, sivuikkunoista ja tuulilasista luovuttiin, paino saatiin putoamaan 337 kilolla. Lisäksi rivikuutosen tehoa lisättiin nokka-akselia vaihtamalla 215 hevosvoimasta 235 hevosvoimaan.

Koska molemmat 300 SLS –yksilöt ovat kadonneet, museon teknikot ovat muuntaneet yhden 29 sarjavalmisteisesta roadsterista tehdasreplikaksi entisen kilpapäällikön Rudolf Uhlenhautin alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Siinä on jopa alkuperäinen moottori. Mercedes oli nimittäin valmistanut kilpurikaksikolle varmuuden vuoksi kaksi varamoottoria.

Toinen niistä päätyi myöhemmin 300 SL Roadsteriin, jota ajoi Daimlerin entinen suunnittelujohtaja Hans Scherenberg. Kun Mercedes löysi sen inventaarion yhteydessä, 300 SLS -replikan perusta oli käsillä. Juuri tällaiset historialliset viitteet tekevät urheiluautosta myytin, ja myös uusi SLS hyötyy niistä. Nykyään on vaikea kuvitella, että Daimlerin johtaja Dieter Zetsche jyristelisi Stuttgartin kadulla viritetyllä erikois-SLS:llä.

Auto Bild

 

TEKNISET TIEDOT

Mercedes-Benz 300 SLS

Kuusisylinterinen rivimoottori * iskutilavuus 2996 cm3 * suurin teho 173 kW (235 hv)/5800 r/min * neliportainen käsivaihteisto * pituus/leveys/korkeus 4250/1790/1300 mm * omamassa 1040 kg * huippunopeus 260 km/h

Mercedes-Benz SLS AMG Roadster

V8-moottori * iskutilavuus 6208 cm3 * suurin teho 420 kW (571 hv)/6800 r/min * seitsenportainen DCT-vaihteisto * pituus/leveys/korkeus 4638/1939/1261 mm * omamassa 1660 kg * 0–100 km/h 3,8 s * huippunopeus 317 km/h * kulutus EU-yhd. 13,2 l (98-okt.)/100 km