Unimogin futuristinen tutkielma

Unimog on ihmisen paras ystävä heti koiran jälkeen. Sitä käytetään eri puolilla maailmaa palokunnan kuljetukseen, lumen auraukseen, pelto- ja metsätöihin ja pelastamaan ihmisiä tulva- ja maanjäristysalueilta.

Unimog on ihmisen paras ystävä heti koiran jälkeen. Sitä käytetään eri puolilla maailmaa palokunnan kuljetukseen, lumen auraukseen, pelto- ja metsätöihin ja pelastamaan ihmisiä tulva- ja maanjäristysalueilta.

Kun Unimog täytti 60 vuotta, sen valmistaja halusi kunnioittaa merkkipäivää tekemällä coolin tutkielman. Hummer H3 jäisi Santa Monica Boulevardilla toiseksi sen rinnalla.

Unimog on erittäin maastokelpoinen, selviää mudassa ja ylittää jokia. Jos se ei pääse kulkemaan jostain kohdasta, ei mikään muukaan pyörin varustettu kulkuneuvo pääse. Se on ainoa auto, joka pystyy seuraaman maastossa Leopard-panssarivaunua. Olin kerran mukana eräällä testiajolla, ja vuolasta virtaa ylitettäessä näin forellin uivan tuulilasin edestä. Sanottakoon, että kyseessä ei ollut sentään avomalli!

Unimog on mutkikas monitoimityökalu, uskollisesti ahertava palvelija ja myös vaatimaton seinäkukkanen. Mutta nyt se on saanut kuoret kuin se aikoisi ehdokkaaksi Maajussille morsian- tai Huippumalli haussa -ohjelmaan. Sen esi-isän, vuosimallin 1951 linjat olivat suoria. Nykyään kaikki on orgaanisen kaarevaa.

Vielä nimetön tutkielma sisältää kuitenkin hienon tekniikan, joka on Unimogille ratkaisevan tärkeää. Se on peräisin mallista 5000, joka on kaikkein maastokelpoisin mallisarja. Erityisen maastokelpoisuuden salaisuutena on erikoinen akseliston toteutus. Siinä akseliputki on paljon korkeammalla kuin pyörän napa. Voima johdetaan hammasrattaiden välityksellä. Kardaaniakseli kulkee lisäksi suojattuna putken sisällä. Siten sen ympärille ei voi kietoutua maastossa kasvillisuutta, joka voisi estää akselin pyörimisen.

Ajoneuvossa on lukittavat tasauspyörästöt edessä ja takana, ja kun neliveto kytketään sähköpneumaattisesti, etu- ja taka-akseli ovat kiinteästi lukitut toisiinsa. Saman akselin pyörien korkeusero voi olla jopa 60 senttimetriä pitkien joustovarojen ja tarkoituksella taipuisan runkokehikon ansiosta.

Hienoudestaan huolimatta se ei ole kaikissa suhteissa parempi. Niin sanottu tuulilasi pitää loitolla vain keskelle osuvat hyönteiset, ja metallinen ohjauspyörä, jonka kehästä vain pieni osa on päällystetty nahalla, on epämiellyttävän kylmä. Lisäksi mittarit kelpaavat vain koristeiksi, istuma-asento on epämukava kuin puiston penkillä ja näkyvyys ulos autosta on olematon. Ajossakaan se ei ole kovin hyvä, totta puhuen. Tuntuma on hieman vastahakoinen, eikä äänikään ole sopusoinnussa ulkonäön kanssa. Takimmainen äänenvaimennin puuttuu, ja siksi Atego-kuorma-autosta peräisin oleva 4,8-litrainen nelisylinterinen moottori kuulostaa äänekkään dieselmäiseltä.

Kyseessä on kuitenkin prototyyppi. Vaikka siinä onkin oikealle Unimogille vieraita toiminnallisia puutteita, osia tutkielmasta on tarkoitus käyttää seuraavan sukupolven maastokelpoisimmassa mallisarjassa. Se saisi rajoittua kuitenkin jäähdyttimen säleikköön ja veistokselliseen Mercedes-tähteen, jotka perinteinen Unimogin käyttäjäkin hyväksyisi. Näytti Unimog miltä tahansa, se edustaa omalla tavallaan autojen huippua.

 

Auto Bild

 

TEKNISET TIEDOT

Unmog-tutkielma

Nelisylinterinen turbodiesel * iskutilavuus 4800 cm3 * suurin teho 160 kW (218 hv)/2200 r/min * suurin vääntömomentti 810 Nm/1200 r/min * kahdeksan vaihdetta eteenpäin ja kuusi taaksepäin * kytkettävä neliveto * huippunopeus 85 km/h * matelunopeus 1,1 km/h

Unimog 2010 (vuosimalli 1951)

Nelisylinterinen diesel * iskutilavuus 1697 cm3 * suurin teho 18 kW (25 hv)/2300 r/min * kuusi vaihdetta eteenpäin ja kaksi taaksepäin * kytkettävä neliveto * huippunopeus 50 km/h * matelunopeus 0,8 km/h