USA:n automyynti vetää rajusti – Euroopan yskii pahasti

Samalla, kun USA:n autoliikkeissä solmitaan ankarasti uusia kauppoja, Euroopassa kiristellään hampaita. Tällä hetkellä Amerikan markkinat toimivat yhtenä pelastustienä eurooppalaisille autonvalmistajille.

Samalla, kun Euroopan uusien autojen markkinat yskivät yhä pahemmin, useimpien euromaiden kamppaillessa rahoituskriisin ja pahenevan työttömyyden kourissa, Amerikan markkinat toimivat samalla tärkeänä pelastustienä eurooppalaisille merkeille.

Yhdysvaltain markkinat ovat nimittäin todella hyvällä mallilla. Kasvuvauhti on hurjaa, sillä yksistään kesäkuussa henkilöautojen myynti kasvoi 22 %.

Alhainen korkotaso, alenevat bensiinihinnat  sekä autojen korkea yli 10 vuoden keski-ikä Amerikassa ajavat ostajia piirimyyjille.

Amerikkalaismerkeistä GM:n ja Fordin sekä Fiatin omistaman Chrysler-konsernin mallit myivät tuntuvasti enemmän autoja viime vuotiseen ajankohtaan verrattuna, samaten saksalaismerkeistä Volkswagen, Porsche sekä Daimler-konsernin autot.

Ehkä eniten tämänvuotisista hyvistä lukemista hyötyy kuitenkin Toyota, jonka viime vuoden myyntimäärä oli heikko Japanin maanjäristysongelmien takia. Nyt myynti nousi peräti 60 %.

Amerikan kolmesta suurimmasta merkistä GM:n Buickin, Cadillacin, Chevroletin ja GMC:n myynti nousi 16 % ja Fordin 7 %. Chrysler pystyi nostamaan lukemia 20 %.

Amerikan markkinoilla VW:n myynti koheni kesäkuun osalta 34 %, joten merkki oli saksalaisten ykkönen. Erityisesti tilanteeseen vaikutti USA-mallin Passat, jossa on normaalia suuremmat jalkatilat takana, reilut varusteet ja kohtuullinen hintataso.

Myös Jetta on myynyt Jenkeissä hyvin. Audin myynti koheni 26 %. Porsche lisäsi myyntiään 18 % ja Mercedes-Benz 12,5 %. BMW:n myynti koheni kesäkuussa vain 3,2 %.

Yhdysvalloissa odotetaan tänä vuonna 14,1 miljoonan auton vuosimyyntiä. Vuosina 1998–2007 USA:ssa myytiin vuosittain keskimäärin 16,7 miljoonaa autoa.

 

Auto Bild